Kommentar + Svar

Anonym

Tycker du att det går att få en latare häst att bli hetare och hur brukar du göra då? Tips!

 

A

Har du tips på hur man gör en ngt lat häst piggare? Övningar? Foder?

 

 

Ett hett tips är att lämna den till min mamma, hennes skogsturer får vilket ök som helst att vakna till liv.. 

 

Nej men jag försöker väl göra varierande arbete och rida mycket i skogen på en lite latare häst. Där har den oftast lite mer egen bjudning än vad den har på banan. 

 

Försök och gör ridtiden lite roligare, lägg fram någon bom och straggla inte samma övning för länge utan växla mycket så att hästen måste vakna till för att hänga med i svängarna. 

 

Hästen måste vara uppmärksam på dina hjälper och inte gå emot varken skänklar eller hand. Om den gör detta så måste man bli övertydlig med vad man faktiskt vill och inte acceptera att den gör som den vill. Så fort hästen svarar rätt, även om det bara är för en sekund, så måste den få beröm. 

Jag anser att det är bättre att göra en lite skarpare men snabb tillrättavisning än att sitta och smågnida med skänklarna, detta lär sig hästen att ignorera ganska snabbt. 

 

Quando som har varit lite seg i reaktionerna framåt i galoppen har jag tränat mycket tempoväxlingar i skogen. Då har jag galopperat bakom någon annan och först samlat honom så att han hamnar en bit bakom, sen ger jag signal att han skall framåt och då vill jag att han skall ta den med en gång, eftersom han då vill ifatt sin kompis så är han naturligt mer framme och då behöver jag inte ge lika stor hjälp som om jag hade suttit på ridbanan och försökt med samma jobb. Mycket beröm och sen upprepa. 

 

Sen har vi många skogsvägar som mamma själv ridit upp mellan träd och buskar så de är väldigt snirkelsnorkliga vilket gör att hästarna måste vara ganska vakna för att hänga med och inte snubbla över allt som kommer ivägen, sen kommer det lite hinder här och var också och då taggar dom ju till extra. Lite för mycket ibland.. 

 

Så ja från att ha två stycken ganska lata och tråkiga hästar, Älg och Q, så har vi nu två lite för explosiva djur som tycker att skogsturerna är lite för roliga. De andra tre var galna redan innan så ja vi har väl 5 bomber i vårt stall.

Ni kan ju försöka att hitta något mellanläge istället. 😉

 

Men ja a och o är väl att göra det roligt för hästen och få den att vilja jobba. 

 

Mina går mestadels på havre och korn och har gjort det så länge dom stått hos mig, jag har försökt mig på dyrare och "finare" foder men har inte känt någon skillnad, förutom i plånboken då som blir jävligt tom. 

Alla hästar får dock Pavo mash och deras betfor varje dag till magen och så att maten inte skall vara så torr. 

Jag anser att mina hästar är lika pigga och blanka som de som går på "finfoder". Så det mesta har nog med träning att göra. 😉

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0