Träningshelg

I helgen så har både Älgen och Quando fått träna för Mikael Greveback. 
 
Mycket lärorikt och samtidigt en check på hur kass jag faktiskt är, iaf just nu.. heh 😉
Jag är ringrostig, hästarna är ringrostiga och passen blev därefter. Usch. 
Jag hatar att rida dåligt, tappa känslan helt bara för att jag blir tvungen att rida på ett sätt jag inte känner mig bekväm med och detta utan att få förklara vad jag tycker och tänker. 
 
Det första orden han sa till mig var, "Jag hatar när hästar går sådär som Ronjas häst gör nu, det är det värsta jag vet"- och sen fortsatte det väl i ungefär samma bana.
Jag har inte svårt att ta kritik i vanliga fall, jag vill ha kritik för att kunna göra rätt och bli bättre. Men den här helgen har jag bara känt mig riktigt värdelös och då rider jag sämre och sämre och får inte ut ett skit av passet.
 
Han tyckte att jag betslat upp mina hästar för mycket, båda går på babypelham, att jag rider mina hästar i för låg form och med näsan för långt in, jag rider för långsamt, utan tryck och sitter som ett spann skit.
Sitsen har alltid varit dålig och jag gillar att rida i undertempo, så det var ju inget nytt.. 
 
Enligt honom så beror Älgens korsgalopp enbart på för skarpt bett och för djup form, sanningen är ju egentligen att hon fått bättre koll på galoppen sen jag började ha pelham i hoppningen och det blev även mycket mindre tjafs i handen. 
Men när jag försökte förklara att hon inte kunde ta ett steg i rätt galopp som 3åring och att hon minsann inte gick på skarpt bett då så började han prata om något annat. 
Och ja Älgen knäpper av för mycket i formen just nu, men det beror ju på att hon haft vanligt bett i 3 månader och inte hoppat klokt på lika länge och då är det ju ganska självklart hon inte har rätt styrka att komma upp på bakbenen och fram med nosen. Men eftersom det inte gick att förklara något så verkade jag bara ovetande om situationen. 
 
Framridningen bestod av 40min på lång tygel och bara framåt, vilket passar perfekt för Älgen, hon behöver ju länga på sin kropp för att kunna räcka till på linjer osv, Quando däremot blir bara lång och hård, lägger sig på bettet och springer från arbetet. 
Det här är väl den hästen jag fått testa och ändra tänk på mest av de jag haft hemma och nu i slutet på förra året så hittade jag något som funkade för oss. I helgen har jag fått gå ifrån det helt, till en teknik som jag redan provat och vet att den inte fungerar.
När jag då säger detta så får jag prova ett varv på mitt sätt och då är han ju mycket lugnare och hoppar mer avspänt, självklart satt spänningar kvar sedan innan men han sansade sig lite och rytmen blev iaf mycket bättre.
"Men då satt han ju inga muskler" "Det är ju bara du som är ansvarig för din hästs träning"- just precis därför jag sa något när det inte kändes rätt?! 
 
Jag förstår hans tänk och jag vet vad han vill, jag tar åt mig det han säger och tar med mig lite till vardagsridningen. Men efter att ha haft en häst som Castro så har jag lärt mig att man kan inte stöpa alla hästar i samma form. Alla är olika och alla vill jobbas på sitt sätt och om jag försökt mig på denna ridning på Castro så hade han dödat mig.  
 
Jag förstår att han ville lära ut sin teknik och det är ju jätte bra, det jag inte tyckte om var att han inte lyssnade eller frågade vad man själv tyckte och när man väl sa något så tog han inte till sig det. Enligt mig så måste man kunna ha en diskussion med sin tränare och tillsammans hitta ett bra läge för häst och ryttare, här kändes det mest som att han hade sitt sätt och allt annat var fel. Han frågade inte heller något om hästarna, förutom ålder, eller dig själv innan träning, vilket jag ändå tycker är en ganska viktig detalj. 
 
Jag gillar inte att klaga och ha ursäkter för att man rider dåligt. Några frågade om jag hade förklarat att mina knän var paj, men jag kan inte ha dom som ursäkt för att jag inte kan rida klokt, jo visst blir det lite svårare med balansen nu när jag inte har tillräckligt med muskler vilket gör knäna instabila och just nu är de ju även överansträngda, men när man ridit i över 20år så borde man vara bättre än såhär trots lite sämre kropp än de andra i ens ålder. 
Jag har väl ridit i sadel 2-3 veckor nu så jag har inte kommit in i rätt ridning ännu, trampet i stigbyglarna är inte som det borde och jag har för mycket balans i tyglarna istället för stigbyglarna, vilket medför att hästarna knäcker av..
But still, jag kan inte skylla på dom och jag kan bättre än såhär. 
 
Han kommer ner fler gånger och då är det nog bara Älgen som får följa med, på henne funkade detta helt okej och jag kan lära mig mycket, men Quando får hålla sig till Jan, han förstår lugnet jag själv måste ha och att det inte går att pressa Q till arbete, iaf inte på detta viset. 
 
Jag har inget emot Micke eller hans tänk, det funkar säkert på majoriteten av alla hästar och de flesta var nöjda!
Problemet med mig är väl att jag hittat ett tänk som jag sett och känt resultat på och när man då skall ändra om till något helt annat och känner en negativ reaktion på detta och sen inte får en chans att förklara och diskutera så blir iaf jag ganska irriterad. Förut har jag alltid varit tyst och gjort det jag blivit tillsagd, men nu var jag faktiskt tvungen att säga till att det inte funkade, jag är så himla rädd att förstöra det jag lyckats bygga upp med Quando och igår kändes det som att vi tog 20steg tillbaka.. 
 
Jag vet att han är bättre och har mycket mer erfarenhet än mig, men vi var nog lite för olika i tänket för att klicka fullt ut, iaf denna gång. 
 
Nytt försök nästa månad. 😊
 
Ingen film kommer att komma upp, för det vill nog ingen se, allra minst jag. 😅
 
 Tyckte att denna bild passade bra till detta inlägg.. 

Kommentarer
Postat av: Louise

Jag hade lite samma känsla på Romeo. Första dagen va bra för oss, R är ju lite bekväm i markarbetet så där kan jag med fördel sätta tryck i honom. Men i hoppningen blev det alldeles för stressat, ingen känsla, kass precision och inga bra språng utan han bara skyndade sig över typ.. Försökte också säga hur det kändes och att vi haft problem att få honom att slappna av. Att rida mjukt och i lite lättare sits i hoppningen gjort honom mer avslappnad och stabil. Fick som svar att jag kunde rida så på tävling men inte på träning om han skulle bygga några muskler 😜

2017-01-16 @ 16:32:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0