Pay and Jump

Igår fick Lillen och Älgen åka på en Pay and Jump och skutta av sig lite. 
 
Lillen skulle egentligen gå 80+90cm men eftersom han la mest energi på allt annat än hindren i första rundan så fick det bli två rundor på 80cm istället. 
 
Första rundan resulterade i två stopp, ett på första hindret och ett på ett räcke längre in i banan. Han sprang med huvudet mellan benen och var inte beredd på att det skulle komma ett hinder så han stannade inte för att han var rädd utan för att han inte fattade. Det var en jätte konstig sväng till första hindret så jag förstår att han inte förstod att han skulle hoppa. 
 
Andra rundan gjorde han klockrent. Det blev ett lite konstigt språng på första och på ett räcke men annars hoppade han jättefint och bjöd bra. Så jag är ändå nöjd med honom trots att det blev lite knas i första klassen. Det här är ju trots allt bara 3e gången han hoppar efter 3 månaders uppehåll så då får man faktiskt göra lite missar. 
 
Film på andra rundan kommer. 
 
Älgen tyckte också att det var lite kul att få komma iväg och skutta lite. Helt ok bjudning och fina språng. Jag är lite ringrostig fortfarande så jag red väl inte speciellt bra, men det är hon ju van med så hon körde sitt egna rejs.  
Felfri i första och rev ett hinder i andra. Vad det beror på vet jag inte riktigt. Vi tappade lite bjudning i svängen och kom inte upp i språnget. Underlaget sög ganska rejält så det kan ju bero på det också. 
Men jag är väldigt nöjd med henne också. Finaste Älg. 
 
Castro fick stå för bilden idag. Här i en 1.20m där vi kom 2a. Saknar denna tid ganska rejält. Min Kung!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Måste det alltid finnas en orsak till att det går "mindre bra"? Dåligt underlag, konstig bana, du red dåligt osv. Måste du alltid hitta orsaker? Kan det inte bara "hända"? Hoppas du fattar.

2017-01-30 @ 18:35:21
Postat av: Anonym

Måste ändå kommentera, om man som ryttare vill förbättras och göra bättre resultat är det självklart att analysera alla rundor man gör! Vad som gick bra, och vad som gick mindre bra. Annars är det väldigt svårt att utvecklas. Tror du att elitryttarna kommer ut från banan och tänker "jag vägrade ut mig, vad tråkigt. Men vi provar på samma sätt igen imorgon!" Nej, man analyserar misstagen, förändrar, förbättrar och tränar! Hur ska man annars komma framåt??? Dessutom är dåligt underlag och konstig bana två orsaker som tyvärr inträffar lite för ofta på Gotland, där vissa hindertyper, avstånd m.m (t.ex vattenmatta under oxer i 1m klass under 2016) inte ens är godkända enligt TR. Jättetråkigt att se! Hoppas gång på gång att vissa banbyggare ska förstå att alla klasser upp till 125 är Sk LÄTTA klasser, fd LC-LB-LA, utbildningsklasser för häst och ryttare. När man går in i 1m med en fyraårig häst är jag inte ute efter att "sätta dit den" utan jag vill ge den en bra upplevelse, något som vissa banbyggare totalt verkar ha missat. Jag vill inte debutera min 5åring i 120 när banbyggaren verkar ha resonerat att "det här är det högsta jag får chansen att bygga så nu jävlar!" Samma sak när inställningen är att ryttarna bara "rider för dåligt, och det är minsann bara att lära sig att svänga!", i alla lätta klasser ska det vara just det, LÄTT, självklart med sina utmaningar men i grund och botten ska en jämn, bra galopp gynnas, hindren ska komma på hyfsat "naturliga" avstånd m.m. Jag tycker att Arnold Assarssons förslag om förbestämda banor i lätta klasser är ett alldeles utmärkt sätt att gynna god ridning och god hästutbildning. Men "dålig ridning" är en betydligt sundare analys än "hästen var dum i huvudet idag", vilket man annars hör lite för ofta på tävlingsplatser!

Svar: Tack så mycket för svar. Håller med dig till 100% 😄
Ronja Håkansson

2017-01-30 @ 23:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0