Kommentar + Svar

Louise

Jag hade lite samma känsla på Romeo. Första dagen va bra för oss, R är ju lite bekväm i markarbetet så där kan jag med fördel sätta tryck i honom. Men i hoppningen blev det alldeles för stressat, ingen känsla, kass precision och inga bra språng utan han bara skyndade sig över typ.. Försökte också säga hur det kändes och att vi haft problem att få honom att slappna av. Att rida mjukt och i lite lättare sits i hoppningen gjort honom mer avslappnad och stabil. Fick som svar att jag kunde rida så på tävling men inte på träning om han skulle bygga några muskler 😜

 

Ja men jag kan förstå grejen med att man måste pressa hästen för att få den att utvecklas och sätta muskler, självklart! 

Och ja, en lat häst kan det vara bra att "stressa" upp lite för att få igång kropp och knopp. Men om jag gör det med Q så låser han hela överlinjen och jobbar helt fel. Musklerna blir spända och det finns ingen harmoni i arbetet över huvud taget. Vilket jag inte tror sätter några bra muskler på hästen.

 

Sen känns det för mig väldigt svårt att hitta ett lugn på tävling om jag sätter sån press och stress runt hinder på träning. Jag tänker helt tvärt om där, träning skall ge ett lugn där hästen får använda sin egna kraft för att kunna lösa uppgifter självmant utan så mycket hjälp och tryck från ryttaren, sen på tävling kan man då sätta ett större tryck i bakbenen för att få mer kraft i språnget eftersom man redan har lugnet i hästen från träningarna. Detta ger enligt mig ett avspänt men kraftfullt språng, och det är så jag vill att mina hästar skall hoppa.

För mig känns det därför omöjligt att göra tvärt om. Iaf med en häst som tex Quando eller Romeo. ☺

 

Och nej jag är inte där med mina hästar ännu, det vet jag. Men jag tror att det är rätt tänk för att komma vidare och få mer harmoni för både ryttare och häst på träning och tävling. 😇

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0