Fy.. fan

Imorse skrämde Quando mig rejält! 
 
Han har stått inne nu några dagar då han betett sig konstigt. Eller ja han har väl egentligen varit som vanligt, inte trött eller konstig på det viset, utan han stod och trampade och avbelastade frambenen hela tiden i hagen. När vi märkte detta så hade han en mjuk svullnad precis under vänsterknät på insidan av skenbenet. Han skrittade precis som vanligt och verkade inte ha ont när han gick, men så fort han stod still så började han trampa. 
 
Så han och castro fick då sova inne tillsammans. Castro hade nämligen också lyckats skada sig och hoppade på tre ben in till stallet, okej det var väl en liten överdrift men ja han var rejält halt iaf.. 
 
Fång var ju det första vi började fundera över på båda två. Castro var dock bara halt på ett ben och Quando var ju inte ens halt egentligen.. Båda betedde sig även helt vanligt i övrigt.. 
 
Dagen efter så var Quando svullen i båda frambenen och stod fortfarande och stampade och försökte avbelasta dom.. 
Kan han ha gjort något i hagen så han lyckats få senskada i båda fram? 
Men han reagerar inte ett snack när man klämmer på senorna och svullnadena flyttar sig neråt hela tiden, det borde dom ju inte göra vid senskada? 
 
Castro visade det sig som tur var att det "bara" var hovarna som spökade lite. Så han skall få sulor imorgon så blir det nog skönare för honom sen. 
 
Quando var mycket bättre igår och stod som vanligt igen. Han är fortfarande svullen i vänster men höger har gått ner till normalt igen. Så vi tog en liten kort promenad så att han iaf skulle få komma ut och röra sig lite. Pigg och glad och gick på som tusan. 
 
Imorse skrämde han dock livet ur mig. När jag kom och fodrade så såg jag ingen häst i boxen, alltså så låg han ner. Han har alltid varit den som kastat sig upp så fort han ser en eller hör en, man får aldrig komma i närheten när han ligger ner. Men nu reagerade han inte när jag pratade med han så jag tittade in i boxen och där låg han helt utslagen med ögonen öppna och ett bakben under gummimattan som ligger i botten av boxen. Han såg med andra ord jävligt död ut. 
Efter en jävligt lång sekund så rörde han iaf på örat men gick ändå inte upp. Så jag drog han lite i frambenet och efter ett tag så masade han sig upp och sträckte långsamt på alla kroppsdelar och såg helt oberörd ut. 
Där står jag med hjärtat i halsen och svimfärdig för att jag precis hade sett min häst död i boxen.
 
FY FAN! 
 
Jag släppte iaf ur han i hagen och då var han jätte pigg och glad över att han äntligen fick komma ut igen efter 3 dagar inne. 
 
Men nu sitter jag här på jobbet och är nervös över att jag skall hitta han död i hagen sen, att det här bara var en varning typ. Förhoppningsvis så sov han ju bara väldigt djupt men ändå, man blir ju så himla orolig över de där djuren. 😫
 
Iaf så vet vi fortfarande inte vad det är med hans ben. Han slog i knäna ganska rejält på hoppträningen i tisdags och efter det så hoppade han ovanligt högt över resten av hindren så det kan ju vara något som hände då som kommer nu i efterhand. Han reds ju både i onsdag och torsdag utan att vi märkte något, men sen är han ju inte halt heller.. inte ens lite kort i steget.. 
 
Jättekonstigt är det men vi får hålla tummarna att det inte är något allvarligt iaf. Min lilla gris som jag alltid har trott är odödlig typ. Han har väl aldrig varit halt *peppar peppar* förutom när hen blev för kort skodd en gång, men ja annars har han hållt ihop trots röntgen fel. Och då har han ju ändå hoppat rakt igenom hinder, blivit sparkad av Älgen x antal gånger och har ständigt sår i huvudet för att han slår i det i allt hela tiden, osvosv, han ser ju alltid helt oberörd ut efter han slagit sig också.  
 
 
 Bli bra nu lilla hästen. ❤

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fy vad hemskt.

2016-06-20 @ 12:33:26
Postat av: Anonym

Hur mår din häst, bättre? Håller tummen!

2016-06-22 @ 09:29:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0