Älskade häst

Quando vart bättre i Måndags så vi släppte ut han i hagen igen. 
Svullnaden i benen hade nästan gått ner helt och han var pigg och glad.  
På tisdagen så jobbade jag 8-22 så då hann jag inte ta mig till stallet utan pappa och Wendela kollade till hästarna och Quando verkade normal. 
Men när jag kom ut på onsdag morgon så låg han ner i hagen och reste sig inte när jag kom. Jag gick fram till honom och då la han sig helt ner istället för att gå upp. 
Eftersom han vanligtvis kastar sig upp så fort man kommer i närheten så tvingade jag upp honom och då såg han väldigt stel ut i hela kroppen och tog inte ut steget klokt. Så då tog jag in honom och ringde vet. 
 
När vet kom så var hon väl lika fundersam som en annan och förstod inte heller vad det kunde va. 
Han stod och stampade nu igen och var mer svullen. Men han hade låg puls så det verkar inte som att han har ont, han har inte feber och beter sig allt som oftast normalt förutom när han blir sådär seg och konstig. 
 
Det hon kom fram till senare var att han antagligen fått senskada eller inflammation i knäna när han slog i ett hinder i tisdags på hoppträningen. 
Men det förklarar inte varför han betett sig konstigt. Och vid iaf senskada så svullnar väl senan upp med en gång och inte 3 dagar senare?! Och inte heller går den väl upp och ner så mycket som den gör på honom?! 
För nu idag så är han nästan inte svullen längre och rör sig precis som vanligt igen, vilket han gjorde redan igårkväll.. Han reagerar inte när man klämmer på varken senor eller fram på knät där han fick slaget och det borde han ju göra?! 
Så jag tycker att hennes diagnos känns lite ologisk faktiskt. Sen kanske den är sann men just nu känns det inte rätt. 
 
Sedan igår har så har han även varit lite dålig på att äta och dricka, han har druckit ca 1-2 liter och ätit 2 fack hö på 24h. Han verkar annars vara helt normal, pigg och glad, pockar på ens uppmärksamhet hela tiden och vill gärna äta kraft. 
 
Nu när jag var i stallet vid lunch så kom jag på att han alltid brukar vilja dricka ur vattenslangen när man tvättar honom så då testade jag när jag ändå skulle kyla benen på honom, och vi fick nog i oss 1 liter iaf. 😅 söthästen. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fång..? 😔
Hoppas oavsett att han piggar på sif snart!

2016-06-23 @ 17:59:00
Postat av: Borelia!

Borelia!

2016-06-24 @ 17:15:18
Postat av: Borelia!

Borelia!

2016-06-24 @ 17:15:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0