kommentar + svar

Emma Nilsson

Hej! Jag förstår att du har en helt olika relation till Castro och Quando och att de är otroligt olika att rida osv, men tycker det låter ganska orättvist att du alltid prisar Castro men menar på att Quando ska skärpa till sig. 
Jag själv jobbar med hästar och rider 7 olika hästar varje dag och måste alltid anpassa min ridning mer eller mindre efter alla olika hästar. Eftersom de är just olika och kräver olika sorters ryttare. Min chef är även uppfödare till alla hästarna samt min tränare och vårt motto är att hästar aldrig gör medvetet fel, det är vi som inte förklarat vad vi vill tillräckligt bra. Kan inte du påverka Quando till det bättre genom att du ändrar din ridning? Lägger honom längre ifrån, hoppar i en större/mindre galopp osv osv? Tycker det låter otroligt hårt att han sa få en sista chans och att han alltid gör fel osv! 
Bara en tanke :)

 

 

Svar:

Jag har haft denna häst i över 3 år nu, jag har ändrat min ridning x antal gånger. Jag har ridit för x antal tränare och ingen vet varför han river så pass mycket som han gör, han har styrkan och kapaciteten till att komma över men ändå river han, mer än en tränare har sagt att jag borde sälja honom och köpa en roligare häst eftersom de inte ser någon lösning på hans "problem".

 

Jag är nog ganska bra på att ändra min ridning från häst till häst och vet mycket väl att alla är olika individer och kräver olika ridning. Men som sagt efter tre år så ger man faktiskt upp på en häst som Quando. Sen har jag nog inte sagt att han alltid gör fel, han hoppar ju 70% av banan bra, men det räcker ju tyvärr inte, och visst det i sig kanske låter hårt, men det är ju sanningen.. Sen spelar det ju ingen roll vilken höjd, jag kan gå ner till 1m för att han skall få det lätt och tycka det är kul, men han river lika mycket där.. Jag kan ju inte heller påstå att jag inte gett honom x antal chanser redan heller, egentligen var väl tanken att sälja honom förra året om han inte blev bättre.. 

 

Visst prisar jag Castro just nu, det anser jag som ganska självklart med tanke på vad han lärt mig, men jag har ju varit fruktansvärt frustrerad över denna häst också, men fortarande så är det ju som du säger två helt olika hästar, Quando kommer man alltid runt en bana med, Castro kan mycket väl ställa sig i ett hörn och inte gå därifrån, men oavsätt så hade vi alltid en chans till att bli felfria, som det känns nu så finns det inte det med Quando. 

 

Så varför skall jag kämpa med en häst som inte vill? Varför skall jag lägga x antal tusen på honom när det inte ger något ändå? Det känns ju mer taskigt att fortsätta pressa han inför uppgifter han ändå inte vill göra än att sälja honom till någon som vill rida dressyr?

 

Han har inte ont någonstans, han utsätts inte för svåra uppgifter och jag kräver aldrig mer än vad han klarar av, det enda jag vill är att han skall ta sig över hindren istället för igenom.. Som igår, jag hoppade en oxer på kanske 1.10m 10ggr, han rev den 9 av de gångerna. Alla dessa språng fick han olika lägen, olika storlek på galoppen osvosv, men det hjälper inte. 

 

Jag älskar alla mina hästar precis lika mycket och jag behandlar dom precis likadant så det är absolut inte synd om Quando, han är snarare den häst jag umgås med/rider helst om dagarna. 

 

Om du tänker efter så tror jag nog att du känt likadant som jag. Man vill ju faktiskt vidare, man vill utvecklas, men man kan faktiskt inte göra det på en häst som står still... 

Tänk dig att aldrig få vara felfri, aldrig få känna att det börjar lätta. Jag tror inte ens att han gått felfritt en bana på 1.10-1.30m på träning. Det suger ganska rejält faktiskt. 

 

Hoppas du förstår lite hur jag känner nu. Jag har ju offrat en hel del på denna häst, och det har varit mycket därför jag kämpat på så pass som jag ändå gjort, men alla har faktiskt en gräns och min är snart nådd. 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Jennifer Boberg

Jag förstår vad ni båda menar men jag som Ronja säger det hon vill vidare vara felfri klättra upp i klasserna. Alla hästar vill inte vara felfria till hundra procent precis som vi människor inte vill vara världsstjärnor allihop. Då tycker jag att det är rätt att Ronja säljer quando eftersom han inte vill samma som Ronja han kanske är bättre i dressyr sammanhang och tycker det är bättre! Då är det väl bättre som Ronja tänker att han får hamna vid den personen istället! Sen så tror jag heller inte att du Emma skulle vilja satsa på varenda häst som du rider in? De är olika allihop och bättre lämpade för vissa saker.

Jag förstår att det är frustrerande för dig Ronja som vill vidare och har stått med den här hästen som har kapaciteten men inte viljan för det! Det måste vara ruggigt frustrerande eftersom han har så enkelt för sig men är nonchalant! Jag vet att du är otroligt duktig på att anpassa din ridning för olika hästar och jag kan säga att det inte är fel på din ridning utan att det är Quando som inte vill vara felfri lika mycket som du

2016-01-25 @ 10:31:55
URL: http://jboberg.blogg.se
Postat av: Anonym

Förstår sig precis Ronja! Har haft en liknande häst som hade allt förutom viljan. Det är väldigt frustrerande! Jag gjorde mig av med hästen och skaffade en arbetsmyra till häst som vill göra allt rätt och det har jag haft mycket mer glädje utav. Och förra hästen går nu ganska kravlöst med mindre rutinerade ryttare och trivs hur bra som helst!

2016-01-25 @ 10:45:00
Postat av: Anonym

Har också varit där... Hade en häst med fantastisk hoppvilja som också hade ganska lätt för sig, den rev sällan grovt men var inte speciellt rädd om sig en touch där och en touch här :( Man har också ridit hästar som gärna vill vara felfria men som yngre ofta haft en eller två ner pga det har tagit tid att bygga styrkan...Det är dock en stor skillnad i dessa fall och jag tror inte att alla som inte fått känna på det där själva vet hur frustrerande det är (oavsett hur mycket man tycker om djuren). Finns ju en anledning att till att man avlar på försiktiga och snabbtänkta hästar... (samtidigt är ju inte för försiktiga hästar alltid en fördel heller...).

2016-01-25 @ 20:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0