Nytt

Det är alltid bra att få nya ögon på sig när man rider. Igår tränade jag som sagt för Jan då jag ville ha lite nya tips på hur jag skall rida mitt monster till häst. Jag anser att han egentligen är en väldigt fin häst som nog kan komma långt en vacker dag, men vi får aldrig till det tillsammans och ibland vill jag bara ge bort han till någon som har ambitioner att rida i skogen 2ggr i veckan. Typ. 
 
Han har ju en tendens att ändra sig från gång till gång, han den där Quando. Så ibland så går det helt okej och andra gånger så går det verkligen åt helvete, detta brukar vara när han är supertaggad och bara lyssnar på sig själv. 
 
Igår var han i ett litet off läge, i dessa lägen är han inte så flashig och ganska jämn i galoppen, inga skutt osv, med andra ord så var han på sitt "lättridna" läge.  
 
 
I det tora hela så gick träningen bra tycker jag, han hoppade mestadels bra och rättade sig ibland när han var i/rev något hinder. 
 
För att Jan skulle se hur Quando skötte hinder och tänkte själv så fick jag gå fram med handen galoppsprånget innan och överlåta jobbet till han, så det var något jag fick göra genom hela lektionen, vilket är något jag har ganska svårt med egentligen då båda mina ponnysar samt Castro nitar direkt om man överger dom på det viset. Men ja Quando är ju en helt annan typ av häst så på han går det bra. 
 
Quando går ju gärna i en ganska hög form, i markarbetet försöker jag alltid få han så låg som möjligt så att han kommer upp med ryggen, vilket ibland kan vara väldigt svårt i galoppen, men oftast går det helt ok iaf. Men jag har aldrig tänkt på att han skall gå likadant i hoppningen, utan där har jag istället nästan ridit honom lite tvärt om för att få in och igång bakbenen istället. Men igår fick jag förklarat att för att få bra och runda språng så måste han även gå i en lägre, mer avslappnad form i hoppningen. Vilket är ju, när man tänker efter, jävligt logiskt. 
Väldigt ofta hoppar Quando framåt istället för uppåt, vilket gör att han får väldigt "platta" språng och kommer inte alls upp i luften, i dessa språng känner man även hur ryggen sänks och ja de känns allmänt obehagliga. Det här händer alltså när han inte går i rätt form och då inte får upp ryggen klokt. 
 
 
 Något jag själv måste träna på är att låta han tänka själv och inte ge han alla distanser hela tiden, och absolut inte på träning. Just nu gör jag allt tänk åt honom och då har han inte någon anledning till att anstränga sig och ta tag i arbetet själv. Så nu skall vi börja träna på att komma olika på hinder och låta han lösa problemen själv, eller ja jag skall försöka överlåta arbetet till honom, jag är ju lite för rädd för att komma fel på hinder, haha. 
 
 
Sen fick jag även tipset att ändra hindren ofta under ridpassets gång så att det blir något nytt för honom att titta till på/intressera sig av. Han har alltid varit en häst som tappat intresset snabbt, som unghäst tröttnade han på ett hinder när han hoppat det två gånger, så ja jag måste hela tiden få honom intresserad. 
 
 
Annars var det väl det gamla vanliga, rida han klokt ur sväng och inte ha han utåtställd vilket jag gärna har, osvosv. 
 
 
Jag tyckte det var en väldigt givande lektion och skulle gärna rida för honom fler gånger, även med Älgen. Men just nu är det lite svårt när Ninna har sitt "abonnemang" då hon räknar ut hur många lektioner hon har under en säsong och sen delar hon det på antal månader så att man betalar samma summa varje månad, vilket gör att det blir väldigt svårt att "avsluta" ett. Så jag tänkte rida för henne säsongen ut och kanske se om Jan har någon ledig plats då och då och sen får jag se hur jag gör efter sommaren.
 
Jag är absolut inte missnöjd med Ninnas lektioner, men det är bra att få nya/olika ögon på sig, alla ser olika saker och kommer med olika tips och nu har jag ju ridit för Ninna under en ganska lång tid så då kan det vara bra att byta en stund. Sen skulle det vara kul att träna Älgen för honom då han verkar tycka om henne ganska mycket. ;) 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0