"Annons" på BingBert

Eftersom det var över 900 som gick in på denna blogg igår och jag antar att typ 800 av dem gick in för att de är intresserade utav Binge så tänkte jag skriva lite mer ingående om denna vita buse. Så här kommer en liten "annons" på han. 
 
 
Binge Crosby
f. 2006
 
e. Santa Cruz ue. Nebraska
 
 
Binge är uppfödd här på Gotland och säljs av uppfödaren. Han är ca 163cm hög men har ganska stor galopp så han verkar inte ha svårt att räcka till på distanser.
Han rör sig trevligt, speciellt i galoppen, och arbetar lätt i form. 
På hinder är han totalt otittig och hoppar allt. Ju högre hinder desto bättre hoppar han. Dock har vi tagit det ganska lugnt eftersom jag inte riktigt vet hur högt han tränat förut och vill då inte pressa han allt för mycket för tidigt. Men än så länge har han aldrig tvekat på ett hinder och då har vi tränat upp till iaf 1.20m.
Vi har löshoppat honom upp till 1.35m och det tar han som ingenting.
Innan han kom till mig så har han bara varit med på någon Pay and Jump, vet inte vilken höjd dock, men han hade aldrig tävlat på någon "riktig" tävling.
Förra året hann vi vara med på sista tävlingen, 90cm + 1m, och där skötte han sig snudd på exemplariskt. Fick 4 fel i båda klasserna (skitriv) och var även där helt otittig.
 
Nu till det som är lite jobbigt med honom. Han blir väldigt fäst vid andra hästar och klarar inte av att bli lämnad ensam, dock har det blivit lite bättre sen han kom till oss då jag försökt träna mycket på detta eftersom jag själv tycker det är väldigt viktigt att man kan lämna en häst ensam en kort stund. (I stallet, transporten eller liknande)
Dock måste man vara väldigt försiktig när man tränar detta då han lätt får panik och struntar då helt i om han skadar sig själv eller andra.
Helst skall han stå i gallerbox då han hoppat över boxväggen två gånger hos oss och även hoppat över bommen i bussen en gång.
Men om man bara har detta i åtanke och sköter han på rätt sätt, mat funkar bra(!), så kan han nog tillslut bli klok på denna punkt också. Förut blev han tex knäpp så fort han inte såg någon annan häst även när han stod i hagen, men nu är det absolut inga problem längre och han väljer till och med själv att stå i den delen av sin hage där han inte kan se de andra hästarna ibland. 
 
Annars är han lättlastad, snäll att sko och står som ett ljus när man klipper honom.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca

hej!
Du får jätte gärna höra av dig till mig via sms på 0705735723
Mvh Rebecca ☺️

2015-03-21 @ 08:15:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0