Tisdag.

Imorse så fick Älg+ Stina+ Quando, trava på lina över förhöjda travbommar, alla gjorde det väldigt bra, men jag tror nog att Stina glänste lite extra. Q hoppade bara över alla bommar en gång idag, vilket är ett stort framsteg med tanke på att han gjorde det typ 10ggr igår, till och med han kanske kan lära sig saker ibland. ;) Heh. 
 
 
 
Sen fick Lillen longeras över ett litet hinder, gjorde det igår också. Helt sjukt hur snabbt dom där djuren lär sig nya saker egentligen. Igår skulle han stanna varje gång han kom mot hagen och tyckte hindret var lite konstigt och småläskigt, jag fick hoppa före honom en gång åt varje håll för att han skulle våga, heh, men idag gick han på en fin volt runt mig och bjöd väldigt fint på det lilla hindret, han fick till och med till några fina bocksprång efter hindret några gånger, heh, känns lovande. 
 
Iaf så fick han idag avancera till att hoppa en oxer, vilket var plättlätt, han förstod precis vad han skulle göra, och inte var det läskigt fast det blev ett "dubbelhinder", duktig liten bebis. 
 
Faktiskt så tycker jag att han hoppar väldigt fint, iaf med tanke på att han aldrig gjort det förut. Han gör väldigt runda och mjuka/avspända språng över dessa gigantiska hinder på 40cm. ;) 
 
 
 
Nu på kvällen så var tanken att alla 4 hästar skulle få sig ett varsitt ridpass, men nej riktigt så blev det kanske inte..
 
Började med att rida iväg på Castro och Stina, men så fort vi kom upp på vägen så kändes Castro väldigt konstig i frambenen, kort och stapplig, inte direkt halt. Svårt att försklara. Iaf så slutade det med att jag hoppade av och bytte häst med mamma så gick jag iväg med Stina och red ett dressyrpass på ängen medans mamma tog en liten promenad på hårt underlag med Castro. 
 
 
Stina var till en början ganska stel och lite smågrinig, så därför skrittade jag väldigt länge och la verkligen fokus på att bakbenen skulle vara rakt under oss, hon är nämligen väldigt duktig på att svänga runt baken så att hon inte skall behöva jobba. Men tillslut fick jag dit rumpan/bakbenen där jag ville ha den/dom, och då blev hon riktigt fin. Red inte alls något långt pass då hon blir lätt trött när hon jobbar rätt och jag vill ju inte göra det för jobbigt för henne så att hon bara tycker att jag är pesten. Men som sagt så blev hon väldigt fin och lätt i framdelen, samt mjuk åt båda sidorna. :) 
 
 
Skänklarna på rätt ställe osv... (Gill hade blivit galen av att se detta, heh) 
 
 
Iaf så tror jag inte att det är någon fara med Castro, utan det är nog hans fötter som spökar lite. Han har ju gått med snösulor hela vintern, vilket sliter väldigt mycket på hans redan dåliga strålar, och de blir inte heller bättre utav att jag slarvat med att kratsa samt tjärat dom. 
Nu när Ivan var och skodde om dom (i Fredags) så satt vi på han Buffert sulor fram igen som han haft förut, dessa sulor är lite uppbyggda (säger man så?) vid strålen så att det skall bli bättre blodtillförsel till hoven (om jag förstått allt rätt). Dock har jag märkt förut att han kan till en början kännas lite stum i benen, dock mest i galopp på hårdare underlag, när han haft dessa sulor.
Så nu när han redan har lite dåliga strålar och fick på sig dessa så blir det väl kanske lite obehagligt för honom till en början och därför blir han lite stapplig på hårt underlag innan han fått igång allt som det skall.
För han ser likadan ut i båda varven, han är inte varm i benen eller reagerar på någon sena, han är minimalt svullen i båda frambenen precis ovanför kotan, vilket han kan bli när han får problem med hovarna.
 
När mamma gått ett tag med han så gick han bättre och bättre och tillslut så syntes inget, men ja han får ta det lite lugnt nu, och antagligen så blir det ingen tävling för hans del. 
 
Han var ju halt på ett bakben häromdagen när jag skulle rida han i ridhuset, till en början så trodde vi att det var en vrickning, men även det visade sig bero på hans hovar, dom där snösulorna var verkligen inte bra för hans gamla hovar. ;) 
 
Men nu är jag väldigt duktig med att kratsa, sprita bort alla bakterier och sen tjära hovarna. Så ja snart är han förhoppningsvis tillbaka till sitt gamla jag igen, pigg och glad och precis lika bitig/bufflig/jobbig som vanligt är han iaf. Hih. Min lilla gubbstrutt. <3
 
 
Bushästen för några veckor sen. Jag hoppade av och hade väl inte full fokus på Herr Gammal, självklart gick han då iväg och direkt in i höladan där han hittade en fin hög med hö att smaska på. Toke! 
 
 

Sen blev det inget mer pass för de två yngre hästarna. Klockan var mycket och jag var lite less efter det med Castro, antagligen är det ju "bara" hovarna, men jag blir alltid så orolig så fort det är något med den hästen. Han är mitt allt och min största skräck är att hans gamla kropp skall säga upp sig, jag vill ju att han skall få ett underbart och långt pensionärsliv utan smärta sen när han inte kan tävlar längre, helt gå med massa unghästar och lära dom allt han kan (som han gör med Lillen, Gud alltså, den lilla hästen har verkligen blivit en kopia av Castro, heh) Världens bästa röda! :) <3 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad har du för tävlingsplaner framöver med Castro? Ska du inte tävla Quando något snart?

2014-03-12 @ 08:37:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0