"Horse Hero Lungeing Rope"

Eller en liten billigare modell, "graman mellan benen". ;) heh
 
Nej men jag har använt mig utav denna inspänning under kanske 1,5 år. Förra vintern använde jag den väldigt mycket på Älgen innan jag började rida henne igen efter det att jag skadade mig (hon fick ju vila ett tag där). 
 
Det jag tycker är bra med den här inspänningen är att hästarna arbetar i en låg och lång form, samtidigt som de är väldigt avslappnade. Sen kan man riktigt se hur rygg och rumpmusklerna arbetar. 
 
I vanliga fall (när man rider och jobbar hästarna osv) så vill man ju att dom skall lägga mest tyngd och kraft på bakbenen och få bort tyngden från frambenen, då hästarna tex blir mer kvicka i hoppningen, får allmänt lättare att arbeta och sen kan de annars lätt dra på sig olika skador/förslitningar på frambenen om man inte jobbar de rätt bakifrån. Dock kan jag tycka, med tex Quando, att det blir lätt lite för mycket utav den varan då han istället lägger all fokus på sina bakben och blir då lätt lite för hög fram, sänker ryggen lite och tappar bjudningen(självklart pga att vi inte 100% förstår varandra ännu), så därför tycker jag då att detta system är väldigt bra för honom då han verkligen kommer ner med nacken och upp med ryggen på ett väldigt avspänt vis, hela ryggen och rumpan dallrar när han springer runt en. Sen kanske han inte jobbar jätte mycket bakifrån, men eftersom han jobbar det alla andra dagar i veckan så känns det nyttigt att bara få gå avspänt ca 1 gång i veckan/varannan vecka. 
 
Sen som jag skrivit innan så brukar jag säkra upp med att ha ett stigläder runt halsen och trä igenom gramanen så att de inte skall lyckas trampa på den. Jag sätter gramanen aldrig speciellt hårt/spänt då jag inte anser att det behövs (eller skall göras) och då när de kommer ner i den där låga fina formen så hänger lätt gramanen läskigt nära marken, och jag känner mina spralliga små knashästar, de har inte alltid fötterna i en och samma rörelse om vi säger så... ;) 
 
 
Så ja jag kan verkligen rekomendera att prova på denna inspänning, som sagt inte varje dag, men iaf någongång då och då, just för att låta hästarna sträcka ut sina kroppar och få jobba själva i en avslappnad form. Just Try it! :) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0