Hej och Hå.

Ja det blev ju lite reaktioner om det jag skrev häromdagen, och jag kom då fram till att man kan dela upp "oss" i två olika kategorier. 
 
I den första kategorin finner ni mig, en person som inte tycker alla dessa "unghästtävlingar" är speciellt intressanta, i ärlighetens namn så vet jag inte ens vad de kallas, eller vad de skall gå när osvosv. Pga detta så kan jag nog inte sätta mig in i denna "stress" (som jag tänker kalla det) med mina unghästar. Jag har alltså inga speciella mål med dom och tänker inte visa upp dom på alla speciella fintävlingar osv, utan istället tar jag allt väldigt lugnt med dom, allt får ta sin tid och om det skulle ta 2 år innan Älgen går sin första 1.20m så är det okej för mig.
Jag lever inte för att ta fram fina unghästar, matcha dom mot alla dessa tävlingar, sälja dyrt, skaffa fram nytt material och sen göra om samma resa igen. 
Jag må ha mest unghästar i min ägo, men det beror absolut inte på att jag tycker det är roligast med ungdjur och att göra allt själv från start, utan det är enbart en tillfällighet, de råkade bara bli så (de var billigast,heh), för egentligen tycker jag absolut bäst om att rida "färdiga" hästar, hästar man kan tävla på med en gång, välskolade och säkra hästar som man kan få känna sig duktig på, då jag inte själv anser att jag är tillräckligt duktig för att ta fram det bästa ur en unghäst. 
 
Detta jag skall försöka förklara nu kommer nog att bli ganska svårt att göra på ett bra sätt, men jag skall försöka för att få er att förstå vad jag menar. 
 
När jag köpte Castro så visste jag att han gått 1.50m innan, alltså visste jag att han satt inne på väldigt mycket kapacitet och att då hoppa en bana på 1.20m var/är plättlätt för han, vilket gör mig väldigt säker där uppe i sadeln, jag vet att han klarar av de flesta situationerna själv och han vet även vad han själv klarar av, om vi ligger helt fel på ett hinder så stannar han, han tar aldrig risken att krascha eller skada sig.
En unghäst däremot har inte gjort något innan, du vet inte riktigt vad den klarar av eller vad maxkapaciteten är, allt du gör med den blir nytt, varken du eller hästen vet fullt ut vad den klarar av och då om man lägger den helt åt fanders på ett hinder så kanske den tror att den klarar av att hoppa fast det egentligen är omöjligt, detta gör mig ganska osäker, jag är inte rädd men jag vill inte heller ta onödiga risker.  
Och därför kan inte jag sätta mig in i att gå så fort fram med en unghäst som andra kanske ser som "självklart". Förstår ni hur jag tänker? 
 
 
I mitt huvud är det även fler hästar som lider av att gå för fort fram än tvärt om. Och eftersom jag då inte har dessa unghästmål så tar jag det hellre lugnt med min unghäst än att pressa dom upp till maxklasserna. Och i mitt huvud är ingen häst (oavsätt ålder, stam, träning eller liknande) som är redo att gå upp i en högre klass efter kanske 2-3 starter i den lägre. Ni får säga vad ni vill, men såhär tycker jag! 
 
 
 
I den andra kategorin finner vi människor som lever för att ta fram fina unghästar, att tävla alla dessa fina tävlingar osv. De sätter upp delmål och långsiktiga mål, visst det gör väl jag det med men dock inte lika avancerade, och sen rider/tävlar för att kvala in till de olika tävlingarna. 
Köpa/avla fram en fin häst, utbilda den själv, sätta upp höga mål, få den bedömd, sätta upp högre mål, tävla falsterbo (mm, ja ni vet bättre än jag), sälja vidare dyrt och sen börja om med nästa. 
Vissa kanske inte ser en längre framtid med sin häst än såhär, och då är det klart att man pressar dom lite mer än som tex jag själv som ser en förhoppningsvis väldigt lång framtid med mina djur.
 
 
Och visst kan jag kanske förstå att man med en väldigt säker unghäst inte anser att maxhöjden är speciellt hög, men jag tänker inte ändra min åsikt om att jag tycker att vissa unga hästar blir pressade för mycket, och att jag hellre tar det för lugnt än för fort.  
 
 
Hoppas ni nu förstår mer hur jag tänker när det gäller detta. 
 
 
För att inte göra detta inlägg allt för långt så kommer jag att berätta min åsikt när det gäller att gå upp för fort med äldre, mer erfarna hästar(eftersom det kom upp på tal i kommentarfältet), i ett annat inlägg, en annan dag. Men det kommer! :) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0