En liten lunch fundering.

Detta som jag kommer att ta upp nu är något jag undrat väldigt länge, men aldrig riktigt uttalat mig om det. Det jag talar om är tänket kring unghästar, eller rättare sagt hur snabbt man stressar upp i klasserna med dom. 
 
Nu pratar jag inte om riktigt duktiga ryttare som verkligen har koll på vad de gör och har fina kvalitetshästar som fått rätt ridning och träning redan från början, utan jag tänker mest på, ja en person som mig själv(inte en speciell person utan bara någon på typ samma nivå), som ridit på medelnivå, ridit och tränat några unghästar under åren och har egentligen inte mycket erfarenhet, och som då "råkat" köpa/avla fram en helt okej unghäst med rätt inställning till hoppning. 
 
Och då bara för att det mesta går lätt, hästen utvecklas i raketfart, hoppar felfritt och gärna, så skall man alltid pressa den till det yttersta varje träning eller tävling?!. 
 
Jag förstår inte riktigt den där pressen. En 5åring får max gå 1.20m (1.25m på vissa tävlingar), så varför måste man då debutera det i början av året?, speciellt när den inte har fått gå högre än 1m året innan?! Varför inte låta hästen gå några fler 1.10m, bli helt säker på den höjden innan man går upp till nästa?
Som amatör gör man inte allt perfekt, man ger inte hästen de bästa förutsättningarna och lägger inte den rätt på varje hinder, så varför inte då rida in sig lite mer tillsammans? Ta det lugnt och låta hästen tycka arbetet är lätt oftare än svårt. 
 
Självklart skall man utmana dom ibland och inte bara skutta runt på låga hinder och göra lätta övningar, men om de måste anstränga sig fullt ut varje gång de tränar/tävlar och aldrig riktigt få känna att det är lätt så kommer arbetet snart bara bli tråkigt och ansträngande och då tappar de tillslut suget och glädjen till det. 
 
Så varför gör man det egentligen? För att det är coolare att hoppa högre än lägre? För att man tror att hästen är klar med 1.10m efter 2-3 starter? För att man inte längre vill tävla 1m men inte heller åka iväg och bara tävla en klass? Eller är det så att man som amatör verkligen tror att man är så pass duktig så att man är helt redo för det? 
 
Nu vet jag att mina unghästar är otroligt efter i utvecklingen och att tävla 1.20m på min 5åring känns, heh, ja inget som jag planerat in på någon tävling inom snar framtid iaf. ;) Men ja..
 
Det är ändå ganska ofta man ser en unghäst som går som en klocka, är i "rätt" fas och med på allt den skall vara med på(ja ni vet), men sen när den blivit äldre så går den inte alls, och ja den största anledningen är nog just utbränning, den har helt enkelt blivit för pressad som ung och sen tröttnat helt. 
 
Och om jag får säga vad jag tycker så har jag faktiskt hellre en unghäst som är väldigt efter nu, men behåller ett bra huvud och går länge i högre klasser, än en häst som tävlar högt som ung och stannar sen kvar på samma nivå eller inte går alls som äldre. Man måste ju tänka lite på framtiden också och inte bara tävling för tävling. 
 
Men vad vet jag... 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mia

Kloka tankar! Jag håller med dig. Tycker det stressas alldeles för mycket och tycker tyvärr att ryttare ofta bara ser hinderhöjden (om det är hoppning man pratar om) i stället för att kanske göra en bra runda på låg nivå så kommer man i mål med många fel, men på en högre höjd. Det är synd att det liksom är prestige i att tävla högt.

2014-03-18 @ 12:37:31
Postat av: Josefin Nilsson

Eftersom jag likväl kan vara en av dem du pratar om så vill jag förklara min åsikt.
Jag har medvetet och noga valt ut de här två helt olika unghästarna genom att kolla stam och meriter bakåt i leden och naturligtvis hur de själva sett ut och med deras temperament/inställning. Redan när jag köpte dem var planen att de skulle gå championat, breeders och då ev Falsterbo om de känts redo för det.
Calle som alltid ber om utmaningar för att inte lessna och som alltid varit liten, smidig och haft kroppen med sig så har jag varit tvungen att presentera svårare och svårare saker för honom (ingenting över vad en femåring behöver göra, och inget som inte varit noga genomtänkt).Jag har alltså gjort det för att behålla glädjen i honom.
Koffe däremot som är lite sen i kroppen hoppade jag inte alls under en period för att inte befästa ett dåligt språng utan arbetade han bara på marken för att stärka honom. Sedan när han väl var i fas så hoppades han lite mer och då för att befästa ett bra språng (max tre gånger i veckan på lägre höjd).
En femåring som man planerar att kvala in till Falsterbo går inte in på sin första tävling i en 120 klass bara sådär utan den är tränad för det sedan hösten/vintern som fyra åring. Calle som förra året hade en tuff tävlings säsong hoppades inte mycket förutom på tävling, han var väl förberedd på vad han skulle göra redan och reds i stort sett bara ut i skogen.
Jag tror att de flesta tänker på samma sätt och gör det som är bäst för sin häst.
Detta är min syn på saken som glad amatör med mycket hjälp av många personer runt ikring mig och det känns som att mina hästar är glada och lyckliga!

Svar: Tänkte faktiskt inte alls på dig när jag gjorde detta inlägg då jag vet och tycker att du har gjort helt rätt med tex Calle (tänkte dock ta er som ett exempel ett tag då jag tänkte skriva att det självklart finns undantag och hästar/ryttare som klarar detta galant utan större erferenhet, men sen ville jag inte ta in några personer i texten). Alla hästar har ju olika förutsättningar och jag vet att du verkligen har tänkt igenom och förberett Calle för allt han varit med om, gett honom vila och rätt träning osv. Så nej du skall inte ta åt dig över huvud taget! :)Men jag tycker, som jag också skrev, att det är ofta som man ser unghästar bli pressade för mycket i ung ålder, hästar som man kan se att dom egentligen inte riktigt är klara för det ännu men som ändå gör sitt jobb till en början. Förstår du? Man ser en viss tvekan mot hinder men sen överhoppar den sig felfritt ändå.
Om det var orimliga mål för en 5åring att hoppa och tävla 1.20m så hade de ju inte fått det, men ja jag kan som sagt tycka att endel pressar sina unga hästar mycket, utan större tanke bakom det. Om man (som du) lägger ner tid och tanke bakom träningen så är det helt klart en annan grej! :)
Ronja Håkansson

2014-03-18 @ 13:21:04
URL: http://josefinnilsson.wordpress.com/
Postat av: Louise Croon

Eftersom jag debuterade min egenuppfödda 5-åring i "högre" klass i helgen kan det vara jag som inspirerat dig till detta inlägg. Vill först och främst säga, bra skrivet Josefin! Jag håller med dig fullt ut. En debut med en unghäst är, av de flesta ryttarna, noga planerad och förberedd. Ingenting man bara gör för att skynda upp i klasserna. I mitt fall så har jag gjort det mesta själv (såklart med hjälp av duktiga tränare) med Romeo. Vi känner varandra väldigt väl och jag vet hur han och även hans mamma (som jag också ridit och tävlat) är i huvudet/temperamentet. Han är väl förberedd för sin uppgift, och han gör det med mycket glädje. Jag är noga med att unghästarna ska få vila emellanåt, som grundtänk 2 ggr/år. Jag tränar dem varierande, mycket uteritt och mindre "nöta" på ridbanan. Romeo gjorde, enligt mig, en bra första runda i 1.20 klass i söndags, det kändes bra och inte på något sätt för svårt för honom. Han har gått flera 1.10 på både pay and jump och riktig tävling innan, och en 1.20 pay and jump, med bra resultat.
En unghäst jag hade för några år sedan, var stor och sen i kroppen. Det gjorde att hon reds in som 4-åring och debuterade 1.10 först vid 6, helt enkelt för att hon behövde mycket tid. Det är så olika på vilken häst det är, och jag tror att den som känner hästen bäst är den som tar de rätta besluten.

Svar: Som sagt har jag länge funderat på detta så det är inget som kom efter helgen eller liknande. Så nej jag har inte blivit inspirerad av varken dig eller någon annan speciell person (som jag även skrev i början av inlägget). Och ja jag har hållit på med hästar så pass länge så jag vet att alla har olika förutsättningar osv. Men som jag svarade till Josefin så tycker jag att VISSA stressar upp sina hästar, och om man vill ha en hållbar häst under lång tid så kanske man skall tänka lite på hur mycket de pressar sin häst i ung ålder. Alla får göra som de vill med sin häst, men såhär är iaf tänket bakom MINA unghästar(!)
Ronja Håkansson

2014-03-18 @ 14:06:59
Postat av: Anonym

Blir alltid så här när folk skriver åsiktsinlägg gällande hästar. Alltid är det någon som måste försvara sig även fast det inte handlar om just dom.
Jag tycker du har rätt Ronja, man har sett många unga hästar som stressats upp i högre höjder. Sen 120-125 på tävling för en 5-åring ÄR ju högt?! Tycker inte man ska gå efter den rätta "fasen" utan hur varje individ är. Och tror man får tillbaka så mycket mer i längden om man tar det lugnt.

2014-03-18 @ 17:30:38
Postat av: Emma

Jag upplever inte alls att detta är ett sånt vanligt problem på unga hästar, utan vanligare på äldre hästar. Förhoppningsvis rids unghästarna av ryttare som är kompetenta att kunna känna när hästen är redo för en viss höjd och ryttaren har oftast ridit den höjden innan och känner inte sig nervös inför det.
På äldre hästar upplever jag att det finns en större "höjdhets" och speciellt när man köper en häst som gått någon större klass innan. Då ska man minsann börja på minst 110 och om man överlever det så provar man 120 nästa tävling.
Jag tycker som sagt att det är ett större och vanligare problem på äldre hästar och tycker att du kan lyfta det ämnet istället för om de unga hästarna :)

2014-03-19 @ 07:32:08
URL: http://emmaemma.blogg.se
Postat av: Anonym

Håller med dig tycker ofta man ser unghästar som startar högt tidigt och förhoppar sig till och med krashar så att de sen senare inte tycker att hoppning är så kul, men håller även med Emma att man se många som köper nya äldre hästar som gått högt och går in direkt på högre höjder och det går bra i början då de rider på förra ryttarens resultat. Men efter ett tag så går det inte lika bra Skulle vara intressant att få höra din åsikt om det :) Annars en trevlig intressant blogg :) Lycka till och fortsätt att tycka!

2014-03-19 @ 15:26:00
Postat av: Jossan

Jag tycker att det är en viktig, och intressant, fråga. Överlag när man är ute på tävlingar kan man se ekipage som startar klasser som de inte är redo för, detta gäller både i avd b och avd a. Här har tränarna och ridlärarna ett stort ansvar, att de hjälper ryttaren förstå vilka klasser hen är redo för med hästen, yngre som äldre häst. Om man tillsammans med sin tränare sätter upp mål, och delmål för året som är realistiska, samt stämmer av och backar ett snäpp om dessa visar sig vara för svåra, ja då hoppas man ju att tävlingskraven ska vara lagom stora.
Jag som är ridlärare själv, och hjälper ekipage privat samt tränar/tävlar andras hästar kan tycka det är väldigt svårt att få en elev/hästägare att inse att de inte får ha för höga mål för snabbt, att de ska befästa sig på den lägre nivån tills det känns supersäkert och därefter gå upp och debutera. Det är lätt att de byter tränare/ryttare som låter dem gå fortare fram. Så ibland förlorar man en elev/häst för att man är för "mesig" som tränare/ryttare, men jag står för att god grundridning är a och o, och den befäster man i lägre klasser. Ett ämne värt att skriva om?
Att träna, tävla och matcha en häst optimalt är otroligt svårt, och ingen vet ju om man gjorde "rätt" föränn man sedan i framtiden står där med facit i hand, och förhoppningsvis då har vinnit tex WC-finalen :) Då vet man ju att man matchat sin häst optimalt, men vägen dit är ju som vi alla inser inte spikrak.. Ryms många toppar och dalar på vägen..
De flesta av oss gör nog så gott vi bara kan, kämpar på och vill i allra högsta grad våra älskade hästar det absolut bästa!
Fortsätt rid fint och tävla på :)

2014-03-19 @ 19:12:29
URL: http://xn--evelinanystrm-tmb.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0