Dagens tur(er)

Idag har jag dokumenterat medans jag ridit min långa tur, tror det tog ca 2 timmar idag då jag red till vattnet och i backe osv. Så nu får ni lite bättre syn på hur hästarna får jobba, det är ju lite svårt att förklara i bara ord. :) 



Först får man skritta 5-10min bredvid stora vägen där alla kör som galningar och få har respekt för hästarna, det går att rida genom skogen också, men då tar det ytterligare 5-10min. 



Sen rider man genom kohagen, skritt och trav, mest trav dock. Denna väg tar väl ca 5min. 



Sen rider man över stora vägen och in i skogen på andra sidan, för ca 5 år sedan så gick det en stig här, men den har väl lite halvt försvunnit. Trav ca5min. 



Sen kommer man till en asfaltsväg där jag brukar skritta och trava på bortvägen men bara skritta på vägen hem. Även den tar nog mellan 5-10min. 



Sen kommer man till denna underbara väg som man galopperar fram och tillbaka på, kan den va sammanlagt 5 km lång tro?! På hemvägen gör man dock en avstickare till vattnet. 


Som sagt så gör jag en liten avstickare på vägen hem och för att komma till vattnet så rider travar jag på denna sandväg, tyvärr så är den inte lika jobbigt sandig som den var för några år sedan utan den har blivit ganska tillplattad. Men lite jobbig är den nog fortfarande. ;) kan den vara 500m tro? 



Sen kommer man fram till kalkbrottet där jag skrittar runt lite i maghögt vatten. 



Innan vi går hem igen så stannar vi vid en halvhög backe där vi klättrar upp och ner några gånger. Den ligger i slutet/början av järnvägen och sen kör man samma resa hem igen, asfalt, skogsstig, kohage och storvägen.  


Ja detta får mina hästar göra 2-3ggr i veckan och ju bättre kondition och kraft de får, desto hårdare och mer kommer de att få jobba. Som sagt så tog dessa turer ca 2 h/st idag och jag kan väl inte påstå att de verkade speciellt trötta på vägen hem, snarare tvärt om. ;) 

Någon som inte klarar av detta är dock mitt knähelvete, Stinas tur gick bra, men Castros gick mindre bra, i galoppen skär det till i varje galoppsprång och när man vilar så känns det som världens huvudvärk fast i knät, inte så kul. Men men. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0