Kommentar+Svar

Anonym

Hej! För att ta fördta steget till att köpa en egen häst, vad ska man tänka på, hur letar man efter "bra" hästar, hur, när o varför fick du din första häst? Kramisar :)

 

Svar: Jag är väl kanske egentligen inte rätt person att fråga då ja, jag har väl inte riktigt skaffat mig hästar som passar "perfekt" för mig, fast då kan jag såklart försöka få er att undvika att göra samma misstag som jag gjort. Men ja jag tror att det är väldigt viktigt att man tar hjälp av någon kunnig när man skall köpa häst för första gången, någon man litar på men jag tror att man skall undvika att enbart ta hjälp av en som förmedlar hästar själv, då blir det ofta att de förskönar hästarnas problem. Om ni förstår hur jag menar. 

 

För att det skall bli klokt så måste man låta det ta tid (inte göra inpulsköp som jag, hehe) och orka vänta på den rätta hästen. Ofta kan det nog bli att man tar första bästa bara för att man vill ha en egen häst, och visst det kan bli bra det med, men det är nog vanligast att det blir väldigt fel (har själv varit med om detta). 

 

Sen måste man även tänka på att de första månaderna man har hästen så kommer man alltid att rida på den förra ryttarens resultat. Som jag gjorde med Castro. När jag provred honom så var han redan där lite för svår för mig, och då är det lätt att tänka "Det blir bättre när jag lärt mig", och visst kan det vara så, men det tar iaf 1år innan man lär sig knapparna och då kan det vara försent(svårt att förklara) Castro var riden av en ganska duktig ryttare i kanske 6månader och innan det så har han väl enbart blivit riden av människor som är väldigt duktiga och tävlat högt = han är van med en mycket bättre ridning än vad jag kunde ge honom. Eftersom han var väldigt välriden när jag köpte honom så kunde jag lätt rida honom på skarpt bett och tävla efter 2veckor med ok resultat med min halvkassa ridning utan problem i några månader, men sen gick det utför och jag kunde inte ens galoppera honom under 6 månaders tid utan att han blev helt galen. Vilket var varken kul för mig eller för honom. Så tänk mycket på hästens bakgrund och vem som ridit den innan, om hästen är riden av någon väldigt duktig länge så finns det en risk att du får problem efter ett tag. Om vi säger såhär, om jag vetat hur min och Castros resa skulle se ut innan jag köpte honom så hade jag valt en annan häst. 

 

 

Jag fick min första häst när jag var 10år. Då hade jag under några år varit medryttare på olika hästar men så fort det börjat gå bra så kunde jag inte rida dom längre pga olika anledningar, så ja då var det faktiskt min pappa som sa att vi skulle köpa en egen häst som inte flyttade eller såldes när man började hitta knapparna. Jag tror dock han ångrar sig ganska mycket att han ledde oss in på hästägarspåret nu när vi samlat på oss några fler under åren, han trodde seriöst att vi skulle nöja oss med en häst. haha. Smarta som vi var så köpte vi en 4årig bakrädd c-ponny som var alldeles för stor och svår för mig, jag var även livrädd för honom och tyckte han var gigantiskt, sen att han typ aldrig stått på stall och blev matarg och sparkade mamma i huvudet så att hon var tvungen att sys gjorde inte saken bättre. Så nej det var väl inget bra köp kanske, men han stannade hos oss i nästan 10år ändå och jag älskade (älskar fortfarande) honom mest av allt på hela jorden, men nej vi hade inga framgångar på tävlingsbanorna osv, men jag hade iaf en bästa kompis. 

 

Så allt beror egentligen på vad du söker, vill du ha en tävlingskompis som du har kul med på banorna och ger dig framgång så se till att du verkligen tar hjälp och tänker igenom beslutet klokt och låter det ta tid, och som en tröst om du nu köper "fel" häst, som jag i stort sätt bara gjort, så kommer du ändå att älska denna fyrbenta varelse med hela ditt hjärta, hur jävlig den än är, även om den krossar benen på dig, ger dig fläskläppar, kliver dig på tårna så att de dubblas i storlek osv, det spelar liksom ingen roll vad den gör, så korkade är vi hästmänniskor. ;) 

 

Men ja om jag varit lite smartare i mina hästköp så hade jag förmodligen varit mer framgångsrik på tävlingsbanorna, men det är inte alltid man tänker helt med hjärnan. ;) 

 

 

 Jätte kul att ni har kommit med lite mer frågor och funderingar, fortsätt i denna takt! 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur är det med Curt?

2014-01-23 @ 14:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0