2013 (Januari)

Jag gör väl som alla andra och berättar om mitt 2013. Egentligen absolut inte speciellt spännande då det inte hänt speciellt mycket, men några toppar och dalar har det trots allt varit. Så här kommer det jag kommer ihåg för tillfället. (tar dock månad för månad så att det inte blir så länga inlägg)
 
 
 
Jag börjar dock att berätta redan ifrån 13 december 2012 då det var den dagen jag kom upp i sadeln igen efter 10 veckors ledighet från hästryggen (om jag nu kommer ihåg helt rätt på datum). Dagen innan hade jag blivit "friskförklarad" av läkare, eller ja benbrotten hade läkt iaf. Jag vågade inte fråga honom om det var okej att börja rida igen då jag antagligen fått svaret nej, eftersom de sagt till mig tidigare att jag kanske skulle kunna börja tävla igen 2014, hehe, riktigt så blev det väl kanske inte... ;) 
 
Iaf så när jag då inte frågade så kunde jag lätt säga till mina föräldrar att jag kunde börja rida igen utan problem, upp på hästen bara. Nu hade jag väl tjatat om detta sen första dagen jag kom hem från sjukhuset, jag tyckte lätt att jag kunde få ta en lugn tur på Castro trots att jag gick med kryckor och skena på hela benet och fick inte belasta benet något, men nej där var det tvärnej. Men mer än 10 veckor tänkte jag då inte vänta! 
 
 
Iaf så blev det en tur i skogen, i snön, på kvällen, kallt som satan, men fy satan vad lycklig jag var, jag fick ju äntligen sitta på min älskade röda igen, underbara häst! 
 
Mamma sa strängt bara skritt, men jag var bara tvungen att trava lite också, dock klarade jag väl av ca 10m innan mitt knä sa ifrån, kommer ihåg att jag blev riktigt orolig då och kände att det nog var en jävla lång väg tillbaka. 
 
 
 
Två dagar efter fick jag åka till ridhus och rida. Passet började med att Castro började småbocka då de hade julavslutning och red mellan ridhusen med massa hästar, vilket enligt Castro var riktigt busigt. Mamma bev såklert livrädd och kom och höll i oss så att jag inte skulle flyga i backen. Här nedanför är en film från det passet och ja ni ser ju att jag har all balans i tyglarna och har ganska svårt att rida lätt klokt, men det gick ändå över förväntan. ;) 
 
 
 
 
 
 
 
Januari
 
 
- Stina började sättas igång igen (eller var det i slutet av December?) iaf så var hon väl precis igångsatt, tjock och lurvig och fullständigt galen.
Meningen var att jag skulle komma igång med ridningen igen med snälla, trygga, lilla Stina, men hon var väl allt annat än just snäll och trygg. Bockade, stegrade och var ganska läskig faktiskt, hon har aldrig gjort något sånt innan så det kom som en liten chock, men jag tror hon hade lärt sig lite för mycket dumheter av sin son faktiskt.. Haha 
Så till en början fick det bli mycket longering och det införskaffades även en ny graman som jag kunde ha så att hon inte skulle kunna ställa sig lika lätt på bakbenen. 
Det roligaste var när man galopperade henne, satan vilken fart, man låg i svängarna och hon taggade på som att man red mot ett hinder hela tiden. Knas häst! 
 
 
 
 
 
- 3e Januari hoppade jag för första gången, eller ja hoppade och hoppade, jag och Castro tog oss över en sockerbit på volt några gånger, men ja oavsätt vad så var det helt underbart iaf. ;) 
 
 
- Älgen började sättas igång lite lugnt igen efter sin vila (mamma lyckades ramla av två gånger och Älgen blev lite knäpp, så då för att inte också hon skulle bli skadad så fick hon vila ett tag) Började med att bara longera henne då jag inte hade lust att rida innan jag kände mig någorlunda stark i kroppen, dock kunde jag inte hålla mig borta allt för länge så i slutet av månaden så red jag henne, dock först på lina och sen bara skritt + trav, hon blev dock alltid longerad innan ridpass (samma sak med Herr Q) 
 
 
(Hon var ju inte speciellt vacker just vid denna period, mager och omusklad, därav väldigt lugnt arbete också)
 
 
- 6-14(?) Januari åkte jag och mormor på en liten semester till Gran Canaria. Varmt och skönt! 
 
 
 
 
 
- 27e vågade jag hoppa upp på Herr Q igen efter skadan, kanske inte ett felfritt pass då han bråkade lite men jag överlevde! 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0