Kommentar+Svar

Anonym

Tycker inte det är det minsta konstigt. Då kan ju en person vara med i massa olika klubbar och gå och vinna på alla typ. Känns inte rättvist. Du får väl helt enkelt tävla i SORK´s KM nästa år och se till å vinna! :-)

 

Svar: Fast vad gör det om man vinner mer än ett egentligen? Dom har ju inget gemensamt med varandra, om du förstår vad jag menar. Ena klubben skall ha en segrare och den andra klubben likaså, vad gör det om det råkade vara samma ett år? (och hur stor är chansen att det skulle bli så egentligen?!) 

 

Jag kan mycket väl förstå att det skulle brinna i vissas ögon om man skulle råka vinna på två olika KM, men på klubbtävlingar brukar ju nivån vara ganska låg och lätt så det är ju inte precis så att man går in med sin 1.40m häst och hoppar 80cm bara för att vinna, utan (iaf jag) tar det bara som en träningstävling med min "lågklass-häst" som behöver komma ut mycket på olika ställen, MEN det blir ju dubbelt så kul om man kan få vara med och tävla också. (tävlingsmänniska som man är..) 

 

Men som sagt så tror jag inte att dom på "min nivå" skulle åka runt och satsa gärnet på alla KM som finns i närheten, bara för att vinna. Men om man ser på dom som hoppar lägre, som tex idag då de var de som hoppar 20-90cm, hur ofta kan de vara med och tävla om placeringar? Jo en gång om året på KM för en klubb, men om de istället kunde få tävla i fler KM så hade de ju iaf fått göra det på 2-3 tävlingar. 

 

Klubbar vill väl också helst ha så många starter som möjligt, även på en liten klubbtävling, ju mer starter - desto mer pengar till klubben, och det är ju alltid brist på pengar.. Sen kan det ju bli så att klubben skulle få mer medlemmar pga detta och även där får de då in mer pengar. 

 

Så nej jag förstår faktiskt inte varför man inte skulle få tävla på mer än ett, vem förlorar på det egentligen? Sen om fler skulle kunna göra samma sak så blir det väl inte orättvist? Eller? ;) 

 

Jag kanske tänker helt anorlunda på denna punkt än vad ni andra gör, men jag tror inte heller att ni skulle kunna komma med något motargument som skulle få mig att ändra tänk här, för jag tycker minsan det är lite småtöntigt. ;) 

 

Sen måste jag även tillägga att denna bedömning som SORK hade på sitt KM var riktigt bra! Här var det inte att den som red skiten ur sin häst som vann, utan den som kunde planera sin ritt bäst genom att rida i samma tempo och vägar i båda rundorna, vilket gör att de som tävlar 20cm kan vinna över de som tävlar högre utan att behöva stressa och få en dålig känsla, vilket oftast innebär bättre ridning och mer tanke bakom det man gör. Kanske fler klubbar som skall ta efter detta?! :)

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: anonym

I vilken klubb förutom SORK kan man välja KM höjd? I stan va det minst 1m har jag för mig och då är det inte för alla att va med. Så man måste nog va på "din nivå" för att kunna åka runt och vinna alla KM.
Det är sant att t.e.x. WRK har dålig ekonomi och behöver få in pengar, men SORK har bra ekonomi.

2013-09-30 @ 09:26:05
Postat av: Anonym

Jag tycker de är bra att man bara kan delta i ett KM faktiskt.För jag minns själv när man var yngre, då var ju KM årets höjdpunkt och kanske var det lite högre än vad man i vanliga fall tävla. Och man kämpa som fasen och vann man det (el ens placera sig) var man helt överlycklig. Så kan tänka mig att det inte skulle vara så kul om någon som i vanliga fall rider 1.30 var med på flera klubbars KM och vann bara för att få rutin på sin " lågklass-häst".. Då behöver du ju inte va med i själva KM klassen :)

2013-09-30 @ 14:37:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0