Hoppträningen igår.

Jag har redan sagt att jag är väldigt nöjd med honom, men jag tänkte berätta lite om vilka tips jag fick osv. 
 
 
Quando hoppar oftast fin och runt när hindren är låga, men så fort de blir lite högre så tappar han kraften i bakbenen och kravlar sig lite över och brukar väldigt ofta vara i både frambommen och bakkbomen samt riva, vilket har gjort mig lite deprimerad, och det var väl framför allt det jag ville ha hjälp med. 
 
Jag själv har försökt lösa problemet med att låta han gå lite som han vill och släppa han galoppsprånget innan hindret, vilket då bara har förvärrat sprången.
Han kan snudd på gå i så kort galopp det bara går och samtidigt vara stark i den på marken, galoppirruetter gör han ganska lätt, så man tror att han har kraft och ork i kropppen, men så fort jag släpper honom någon cm så ramlar han iväg och tappar all kraft och då blir sprången väldigt tråkiga, det är även då vi tappar galoppen och hamnar i kors efter. 
 
Så istället måste jag räta på mig och sen i uppsprånget mjukna i kroppen och lägga ner handen mot halsen istället för att "kasta" fram den. Och ni skulle se skillnaden på hans språng, satan han kan ju faktiskt hoppa lite högre också. Jag däremot måte lära mig att inte flaxa runt när han kommer upp med ryggen i sprången, då även om jag gör rätt i uppsprånget så blir det inte bra efter när jag själv har tappat balansen över språnget då det leder till ett bra språng men korsgalopp i landningen. 
 
Quando är så himla känslig och uppmärksam på det jag gör, vilket gör allt så mycket svårare för mig som är van med an häst som gör det han själv tycker passar. Jag tycker att jag tar en jätte liten förhållning men ändå tar det tvärnit på Q och sen måste han samla kraft på tre språng fram till hindret, vilket gör det mycket svårare för honom också, inte bara mig. Så jag måste verkligen träna på att vara försiktig men samtidigt vara stark i kroppen så jag inte hamnar i framåtvikt. 
 
Ja mycket är det att tänka på och även om man tycker att det låter enkelt så är det inte så jävla lätt att få till allt när man väl sitter där i sadeln. ;) 
 
Men ja hopphuvud verkar han ha iaf, då vi skulle hoppa en väldigt trång kombination räcke-oxer med bom framför, jag har alltid haft svårt med markbommar och Q har inte mycket enklare för dom än jag, eftersom den var väldigt kort så fick jag sätta ihop han väldigt mycket innan, självklart sabbade jag det på bommen så han visste inte riktigt hur han skulle göra då, så han kom till ett läge då han inte kunde få kraft i bakbenen så han kraschade rakt in i räcket och tappade all fart och kraft, men ändå fortsätter han över oxern och tar den felfritt, och nästa gång man rider på så finns ingen tveksamhet över huvud taget. Min duktiga lilla Gris. 
 
Så ja jag kände en stor utveckling på både mig och Q efter bara denna träning och längtar redan tills nästa, vilket tyvärr är om två veckor.. Och sen flyttar Erling till fastlandet, men ja två träningar får vi iaf, bättre än ingen. ;) haha
 
 
 
 
Våran kamera har tyvärr börjat dumma sig så det blev inte myket till film då det stänger av sig själv hela tiden, men ja kanske att jag kan få fram på något språng iaf. :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0