Kommentar+Svar

Anonym

Varför har du täcke på en ettåring...?

 

Svar: Varför har man täcke på någon häst...?  

 

Hann är i tunnaste laget och därför vill jag ha täcke på honom så att han inte behöver lägga massa energi på att hålla värmen utan istället lägga den på att tjocka på sig så att han kan växa och bli stor och stark. 

 

Han verkar abolut inte lida utav att ha täcke på sig, och varför skulle man inte kunna ha täcke på en 1åring? Castro är orakad och lite småfrusen precis som Lillen och han har täcke?! Samma sak i mina ögon, bara 17års skillnad! :) 

 

 

 
 

 
Anonym

Hur menar du att du har ändrat ridning? Vem har påtalat för dig att du ska göra det?

 

Svar: Efter att ha fått "svart på vitt" över vad min ridning gör med mina hästar efter en lektion för Trudi så har jag ändrat både tänk och ridning, självklart inte helt och hållet, men jag fick reda på varför Q ser ut som han gör muskulärt. 

 

Jag är väldigt stark i min sits och stel i mina axlar, vilket gör att jag stänger in bogarna på hästarna så att de inte får någon rörelse åt sidorna, detta medför att han inte kan komma ner och jobba i en låg form, jobba med bukmusklerna eller slappna av i rygg och rumpa. När hästarna jobbar avslappnat och rätt så "dallrar" det om ryggen och rumpan, men eftersom jag stängde in Q så var de helt stilla. 

 

Mina händer är i stort sett alltid i samma position, vilken är vid manken 15cm från varandra, mitt mål har alltid varit att vara så stilla som möjligt, men istället har det gjort mig otroligt stel, så den största skillnaden är att jag nu tar väldigt ledande tygeltag när jag svänger och släpper lite på yttertygeln samtidigt så att de verkligen får böja igenom hals och bog.

 

Jag känner redan en enorm skillnad på alla mina hästar, självklart har denna ridning inte fastnat helt i min hjärna ännu så jag måste verkligen tänka på det hela tiden för att jag skall göra rätt. Därför har jag backat tillbaka några steg på träning och gör mest enkla övningar för att få in rätt ridning innan jag börjar jobba olika skolor osv. Men så fort jag gör helt rätt så blir mina hästar riktigt fina! Både Q och C har börjat muskla på sig riktigt fint efter detta! 

 

Det låter väldigt simpelt och egentligen inte någon enorm ändring, men gudars vilken skillnad det gör och satan vad svårt det är att ändra sig efter att ha gjort fel så länge. haha 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0