Kommentar+Svar

Anonym

Kan du inte skriva ett inlägg om alla dina hästar och deras starka och svaga sidor i hoppningen resp. dressyren?!

 

 

Svar: 

 

Castro 

 

Hoppning: Han har otroligt lätt för sig i hoppningen, nästan lite för lätt för sig ibland. Ett hinder känns aldrig för högt, på något vis kommer han alltid över på ett lätt och självsäkert sätt, vilket gör att han ger en ett enormt självförtroende på hinder. 

Han låter sig inte själv att hamna i omöjliga situationer. Vi har tex aldrig hamnat i "farliga" situationer, han har så pass bra koll på vad han klarar av och inte så om man kommer helt fel på ett hinder så stannar han eller klarar ut det själv på något underligt sätt utan att krascha. 

Han har ett hjärta av guld, så länge jag rider bra och är själv positiv, i dessa lägen gör han allt för att vara felfri! 

Han är egentligen en otroligt lätt häst att hoppa, man måste "bara" rida perfekt. haha Men han är otroligt lyhörd, har alltid koll på mig där uppe, visst kan han bli jävligt stark, men det är oftast för att jag "tillåter" det med min ridning. ;) 

 

Han har ju sitt lilla humör, självklart är det alltid jag som utlöser det pga min ridning eller inställning, men ja han är ju otroligt känslig vissa dagar och ibland är det väldigt svårt att göra allt perfekt. Men man lär sig mycket av det iaf!! 

Om jag spänner mig när det är för långt mellan två hinder ur sväng så hamnar vi oftast i ett hörn då han inte har något annat att fokusera på än hur jag rider, så länge han ser att man är påväg mot ett hinder så är det oftast inga problem, men om det inte finns något på ett tag så börjar han irritera sig på mig istället. Som sagt, han vill att jag skall rida perfekt och eftersom jag inte är någon elitryttare så gör jag inte det, ännu.. ;) 

Sen är det ju den där vattenskräcken som han har.. 

 

Dressyr: Han kan det mesta i dressyren, men det svåra är att få han att jobba med bakbenen och i rätt form, oftast går han och ser snygg ut, men jobbar egentligen inte speciellt bra. Nacken blir lätt kort och hög och steget kort, nu har han inte mycket till rörelser, men ibland känns det som att han tar halva steg i stället för hela, speciellt i galoppen. 

Detta gör att han inte riktigt sätter rätt muskler, han är lite kantig i hela överlinjen och har en fin liten underhals, dock har allt blivit såå mycket bättre efter att jag ändrat min ridning och även börjat galoppjobba honom. Han har blivit mycket rundare och mjukare i hala kroppen. Fin gubben! 

 

Något han har extra svårt med är förvänd galopp, där är han inte alls så stark som han borde vara, men vi jobbar på det och det blir bättre för varje gång! 

 

Det är väldigt härligt att känna att han bara blir fräschare och fräschare ju äldre han blir, istället för tvärt om, så fin som han är nu har han aldrig varit, så länge som jag haft han iaf. Visst kommer det att vända någongång, men för tillfället känns det väldigt bra iaf! :) 

 

 

 

 

 Quando
 
 
 
Hoppning: Han är i stort sett totalt otittig, hoppar allt man styr på och verkar ha full koll på vad man gör, man kan helt plötsligt styra på ett hinder ganska snävt utan att han blir chockad att det stod ett hinder där, vilket vissa hästar kan bli. 
 
Han är otroligt lyhörd, lyssnar i stort sett på alla hjälper man gör och accepterar dom, oftast iaf. En häst som det mesta ser väldigt lätt och snyggt ut på så länge man gör rätt och inte för mycket. 
 
 
Man kunde önska lite mer bjudning, man känner inte riktigt att man är på väg mot ett hinder, men som sagt han har full koll, men man skulle vilja känna ett litet sug och att han gör lite mer själv. 
 
Så fort man släpper honom en mm så flyter han iväg och tappar all styrka i bakbenen och får då otroligt dåliga språng och landar i korsgalopp. 
 
Sen känns det ibland som att han inte räcker över oxrarna, men det har nog mycket att göra med i vilket tempo jag rider i, dock blir det bättre och bättre. 
 
Oftast känns det som att han lägger all fokus på bakbenen, frambenen hänger och sen är bakbenen rakt upp, men skulle vilja dela på det lite 50/50 istället så hade sprången blivit bättre och behagligare. 
 
Sen är det ju den där förmågan att kunna krossa benen också.. 
 
 
Dressyr: Eftersom han går i för hög form så har han inte kunnat jobba rätt med rygg och rumpa osv, så därför är han väldigt muskelfattig och har en rejäl underhals. När han jobbat fel så länge så är det väldigt svårt att få han att börja jobba rätt, men det börjar ta sig och han höjer ryggen mer och mer, redan på någon vecka så tycker jag att han har musklat på sig fint! 
 
Han tappar ofta bjudningen i all ridning, vilket nog mycket har att göra med att han har jobbat fel, vilket inte kan vara så skönt för kroppen. Men jag tycker även att detta börjar bli bättre nu! Men det tar tid! 
 
Annars är han en väldigt trevlig häst att trimma på, han har ofta ett bra och lätt stöd i handen och kortar och länger sig lätt, men allt skall ju göras på rätt sätt också! 
 
Vi har en lång väg kver, men det blir bättre och bättre iaf! :) 
 
 
 
 Som sagt lite överdriven bak ibland.. ;) 
 
 
 
Älgen (Sharp Lady Bergerac W) 
 
 
Hoppning: Det absolut bästa med denna häst är hennes huvud och intällning till all arbete, visst är det väldigt svårt för henne ibland, men hon gör alltid sitt bästa på ett så okomlicerat sätt som är möjligt för henne. Hon stressar aldrig upp sig utan verkar tänka väldigt smart när det gäller hoppning. 
 
Oftast brukar kombination vara ganska svårt för unghästar, men än så länge har jag aldrig känt att hon tvekat eller varit påväg att bryta ut, hon är alltid helt rak och har ett enormt självförtroende. Visst vi har inte hoppat speciellt högt på henne eftersom vi har fått börja om så många gånger pga sjukdom eller skador, men hon verkar vara så säker på sig själv. 
 
Hon är nog inte någon ny 1.40-1.50m häst, den tekniken har hon inte, men hon kan nog bli en trevlig häst för de lite mindre klasserna, då hon är ganska försiktig och kan nog bli ganska snabb sen när hon får lite mer styrka. 
 
Än så länge verkar hon inte vara speciellt tittig på hinder, sen har vi inte heller hoppat mycket tittiga hinder, men annars har hon kunnat titta till första gången hon hoppar och efter det har det aldrig varit något problem. 
 
Hon har ju svårt med sin korsgalopp, så fort jag hamnar i obalans, underlaget blir tungt eller det kommer en för snäv sväng så byter hon bak. Ju mer hon kommer igång och ju mer styrka hon får desto bättre blir det, men vi har aldrig riktigt fått komma igång så pass att det blivit "mycket bättre". Men vi stressar inte, allt får ta sin tid. 
 
 
Dressyr: Även här är det aldrig några sura miner, hon försöker alltid att göra sitt bästa. Hon har ett väldigt bra tramp bakifrån naturligt, men självklart behöver hon mer styrka osv, men hon är ju som sagt bara 4år, egentligen mer som 3år. 
 
Hon jobbar i stort sett alltid i en bra och stadig unghäst form, och det är nog därför hon musklat sig så himla fint trots att hon inte gått så mycket egentligen. 
 
 
Hon går lätt lite på sniskan när man rider, bakbenen sätter hon gärna innanför frambenen, hon gör likadant åt båda hållen så det är inte bara i ena varvet, detta är något vi tränar väldigt mycket på!
 
 
 
 
 
 
Stina (Stella Nova) 
 
 
 
Hoppning: Världen största fegis, nej men jag har väl förstört henne ganska mycket i hoppningen, hon var inte min typ av häst i hoppningen och när jag försökte ändra henne så blev allt bara fel. Egentligen hoppar hon superfint, vi har hoppat 1.20m utan problem och lätt, så teknik har hon egentligen, men hon har tappat allt självförtroende. 
 
Hon vill ta allt på fart och jag vill ta allt lugnt och fint, vilket har resulterat i att vi kraschat några gånger, vilket har lett till att hon blivit väldigt osäker på sig själv och på mig! Om hon tex hade haft en ryttare som Sara Vilhelmsson så hade hon säkert gått Msv utan större problem. 
 
 
Nu för tiden så hoppar vi bara för att göra något annat än dressyr, jobba kroppen på ett annat sätt, sätta andra muskler och framför allt för att ha kul. 
 
 
Förr i tiden var hon iaf en riktig liten speedhäst, fort som satan gick det och snävt kunde hon hoppa, en riktig liten vinnare var hon. ;) 
 
 
Dressyr: Här har hon desto mer självförtroende. Hon har lätt att lära sig nya saker, men är ganska divig, träning är ganska ofta onödigt och hon säger till när hon tycker att hon är klar! Haha 
 
 
Tävling däremot är det absolut bästa hon vet, så fort knopparna kommer i så blir hon en helt annan häst. Där gör hon alltid sitt bästa och man känner verkligen hur hon älskar det. 
 
Något hon har svårt med är att hålla stadig form, oftast pga flugor, men även när hon blir lite övertaggad, detta beror nog mycket på att jag stänger in hennes bogar pga mina stela axlar, men det skall ändras på! 
 
Sen har hon även svårt att komma igång med sina bakben, det känns som att hon går där hon går och att man aldrig riktigt kan få någon snurr på de där bakbenen. Men förhoppningsvis så blir det också bättre nu när jag ändrat ridning. :) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur menar du att du har ändrat ridning? Vem har påtalat för dig att du ska göra det?

2013-10-16 @ 14:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0