Kass

På senaste tiden har uppdateringen här varit riktigt dålig, och det uräktar jag för, men tro det eller ej så har jag faktiskt haft ganska fullt upp de senaste dagarna. :) 
 
 
Iaf så går alla hätarna riktigt bra nu, vilket beror mycket på min nya inställning som jag kommer hålla livet ut. ;) 
 
 
Nu är det iaf bestämt att Lillgrabben kommer hem imorgon. Han verkade jälv tycka att sommaren var slut då han rymt ut från sommarhagen häromdagen. Jag vet inte om han kraschat staketet eller vad han gjort, men utanför hade han tydligen stått, själv. Med andra ord så har vi tydligen fått utterligare en rymmare till familjen, det räckte inte med de tre vi redan hade tydligen... ;) 
 
Eftersom han är ganska tunn och lite frusen utav sig så är tanken att jag skall köpa ett täcke till honom som han kan ha i vinter, men ja det är inte jätte lätt att hitta ett täcke som passar en häst med jätte smal hals och inga bogar. 115cm i längd har han, men ja 85 i bogen kanske?! Så om det är någon om vet eller själv har ett täcke som ni tror skulle kunna passa så hör gärna av er! Måste dock vara ett täcka av bra kvalité som inte regnar igenom. 
 
 
 
 
 
 
Eftersom Älgen på senaste tiden blivit ganska taskig och hård mot Q i hagen så har vi delat på dom två, helt plötsligt kunde hon vända om och sparka han rakt på något ben så att han hoppade iväg på tre ben några steg, vilket kanske inte kändes jätte kul och säkert kanske.. 
 
Men eftersom Älgen blir så deprimerad när hon går ensam så prövade vi med att släppa ihop henne och Stina idag. Efter att ha gått med andra väldigt högrangade ston så har Stina fegat till sig lite och verkat ganska rädd för den andra hästen, vilket gjort att hon sett lite halvt deprimerad ut och hellre velat gått själv. 
 
Så jag var ganska nervös att släppa ihop dom två idag, visst har Älgen varit väldigt lågrangad förut men eftersom hon förändrats så mycket på senare tid (självförtroendet har höjts ett antal snäpp) så visste jag inte hur hon skulle vara mot Stina, eftersom hon bevisligen går ut för att träffa den andra hästen när hon sparkar. 
 
Men ja Stina märkte nog att Älgen innerst inne var väldigt låg då jag aldrig sett Stina bete sig som hon gjorde idag. Stina är väldigt bra på att skapa drama när hon blir ihopsläppt med nya hästar, mycket skrik och lite bråk, men hon ger sig väldigt fort när hon märker att den andra hästen går emot ännu hårdare. Men idag när hon märkte att Älgen backade av så blev hon satans så kaxig. 
 
Stina är aldrig dum, hon skulle aldrig sparka så att den andra hästen blev sparkad, men varnar gör hon. Så fort Älgen kom i närheten så backade hon mot henne, och om Älgen sprang iväg så bockade hon efter som en galning och skulle skrämma henne lite. Och satan vad stolt hon såg ut när hon märkte att hon för en gångs skull faktiskt kunde bossa lite över den andra hästen.
 
Så ja förhoppningsvis kommer detta att bli bra, Älgen får komma tillbaka ner på jorden och Stina får känna sig stor igen, det behöver hon den lilla mesponnyn. ;) 
 
 
 
 
 
Annars så börjar Älgen komma igång på riktigt nu och hon är finare i kroppen än någonsin, rund och fin och muskler på rätt ställen. Dock har hon mer problem med korsgaloppen igen nu när hon vilat länge. Jag tror det har mycket att göra med att hon egentligen har ganska stor galopp bak som kräver mycket kraft och muskler för att få ihop och igång rätt, samtidigt som hon har så satans långa "överben"(alltså benen över haserna) bak och otroligt små skenben, vilket nog också gör det lite svårare att få ihop alla rörelser rätt. Lite felskapt sådär. 
 
Men ja med mer träning och förhoppningsvis inga fler skador så skall hon nog snart bli den där fina och trevliga hästen som jag vet att hon innerst inne är! 
 
På Måndag skall hon iaf få hoppa på första gången (förutom i skogen då) på 12-13(?) veckor. Det skall bli kul och se hur hon kommer reagera på det. :) 
 
 
 
 
 
 
Castro har verkligen varit otroligt trevlig och positiv att arbeta och umgås med på senaste tiden, han har känts riktigt lycklig liksom. Efter att ha ridit för Traudi (ingen aning om hur man stavar hennes namn) på Quando en gång så har jag fått väldigt bra tips om min egna ridning och hur den får mina hästar att jobba, eftersom jag är så stel i mina axlar så stänger jag in bogarna på hästarna och då kommer de inte upp med ryggen och kan jobba i rätt låga form för att sätta rätt muskler osv osv, så nu efter tips om hur jag skall rida så har Castro blivit så satans fin, det finns ju ingen häst som är så underbar som han är när allt klaffar mellan oss två.
 
Och just nu känns det som att dessa sista tävlingar vi har tillsammans kommer bli riktigt bra, visst vi kommer kanske inte att ha mindre fel eller bättre resultat osv, men med min nya inställning och ridning så kommer vi ha jävligt kul, och det är ju det som är huvudsaken i slutändan. Om jag har jävligt kul så har han automatiskt det med, hästen avspeglar oss och vårt humör, speciellt en känlig häst som Herr C. Världens absolut mest personliga häst, och bästa för den delen. ;) 
 
 
 
 
 
 
Mitt knä har på senaste tid blivit sämre. Det har börjat knaka och krispa så fort man sträcker på det, oftast gör det inte ont, men ibland när man tar ett steg och råkar sträcka ut det lite mer än vanligt (jag kan ju inte få det helt rakt) så krispar det till samtidigt som det gör så satans ont så jag nästan ramlar omkull. 
Sen blir det oftare att det skär in i leden när jag går, ibland känns det som att något hamnar i kläm och ibland som att över och underbenen skaver emot varandra, som att det inte skulle vara något mellanrum mellan benen liksom. 
Samtidigt som jag i stort sett hela tiden har en liten irriterande dov eller isande smärta i knät, det känns typ som huvudvärk fast i knät, om ni förstår hur jag menar.
Att äta 5 värktabletter om dagen hjälper inte ett skit heller. Dock köpte jag en ny sort idag som en på apoteket rekomenderade så vi får hoppas att den kanske hjälper bättre, annars får jag väl försöka skaffa receptbelagda tabletter eller varför inte ta de sista morfintabeletterna som jag skall ha liggandes någonstans här hemma, morfin <3 Ronja = sant. Fast dom kanske man kan få ganska bra betalt för ute på stan.. hmm.. Tål att tänkas på!
 
Bevisligen börjar det bli lite för sent för lilla mig att vara uppe, en övertrött Ronja fulltankad med socker är väl, ja som ett övertrött 5årigt barn som är fulltankat med socker. ;) 
 
 
Världens bästa Älg som alltid skall blunda på kort. ;) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0