Hästdjuren

Eftersom det var ett ganska bra tag sen jag skrev om vad jag gör med mina hästar under vardagarna så kommer här en liten summering utav hur allt går bortsett från tävlingar. :) 
 
 
Castro har känts otroligt fin oavsett vad jag gjort med honom, förutom dagens pass. Allt har verkligen klaffat mellan oss de senaste veckorna, men idag hittade jag inte ridningen. Enligt mamma så ser det bra ut, men det känns som att jag bara sitter och gnider utan känsla eller tanke, och eftersom jag har en ganska "lätt" häst så ser det bra ut fast det känns blää... ;) 
 
Dock kan det ha mycket att göra med att han gått lite lugnt sen efter tävlingen, han blir ofta väldigt känslig för halvkass ridning när han besitter lite för mycket energi, så imorgon skall vi ut och gasa i skogen så kanske vi kan jobba klokt tillsammans efter det. :) 
 
 
 
 
 
 
Älgen börjar komma igång på riktigt (igen) och än en gång har hon positivt överraskat en. I Måndags var vi nämligen i ridhuset och tänkte hoppa lite eftersom Ninna inte hade någon lektion och hon skall gå en Pay and Jump nu på Söndag. Men så fort det var Älgen tur (red Herr Q innan) så var det andra som också tänkte passa på att rida i ridhuset när det för engångsskull var ledigt, så ja vad kan det ha varit, 5-6st? andra, varav en häst inte tyckte om att möta andra, och där satt jag på ett stycke Älg, som absolut inte är fullt kontrollerbar, jag tänkte skita i att hoppa, man vill ju inte förstöra för alla andra där inne, visst om jag hade haft full kontroll.
 
Men nej min mor tyckte att jag iaf kunde hoppa ett hinder, något måste hon hoppa innan helgen, så ja jag fick skritta runt och vänta tills ett bra tillfälle, upp i galopp, sen hopp och sen ner till skritt igen. Älgen tyckte det var helt okej, så hon hoppade fint utan problem upp till 1m, sket fullständigt i alla andra hästar och gjorde det hon skulle utan minsta tvekan. :) 
 
 
 
 
 
 
Herr Q har börjat jobba på ett helt ennat sätt nu, nacken är mycket lägre och sist kände jag en stor skillnad på bjudningen, även i galoppen. I Måndags fick han hoppa runt på en studs (tre hinder), till en början var galoppen som förut, hög nacke och kortkortkort utan bjudning, men efter ett tag så slappnade han av riktigt bra och kom ner väldigt lågt och då kom även en helt annan bjudning fram. Nästan så att han blev lite stark neråt, var lite orolig att han skulle börja bocka då ryggen höjdes några dm, men han höll sig på backen och verkade tycka det var ganska kul. :) Hoppas alla spänningar kan släppa nu så att vi kan bli ett bättre team tillsammans, han och jag! 
 
 
 
 
 
 
Stina är Stina och Stina tycker att träning allt för ofta är onödig, hon kan själv utan någon annans hjälp liksom. ;) Igår när jag red henne i mörkret så tyckte hon att jag var helt onödig, hon är egentligen en otroligt känslig häst, men igår lyssnade hon inte på något, så nej det blev väl kanske inte något superpass kanske, men på slutet kunde hon iaf gå i en någorlunda låg form. Idag red mamma henne. 
 
 
 
 
 
 
Lillen blir motionerad utav Castro varje dag, mot hans vilja då han är, som jag sagt många gånger förut, världens lataste 1åring. Castro däremot beter sig mer som en 1åring än som en 18åring. Han verkar tycka det är skitkul med en ny liten tuggleksak, dock är han ganska försiktig och verkar bara vilja busa och inte bråka, dom är så söta tillsammans. :) 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0