Prio 1.

På mina hästar är att deras kroppar mår bra, speciellt benen. Jag är oerhört petig när det gäller mina hästars ben, om de inte är helt klockrena så får jag lite halvt panik, speciellt när det gäller Castros ben. Han har naturligt väldigt väldigt fina ben (pepparpeppar*), inga gallor eller andra svullnader, de brukar även vara som finast efter ett tre dagars meeting konstigt nog.
 
Men ja även mina andra hästar har riktigt rena ben, Stina kan svullna i lite i frambenen under natten men så fort hon kommer ut och rör på sig så försvinner svullnaden.
 
 
När jag ser hästar med svullna ben så får jag en obehaglig känsla i hela kroppen, det ser liksom inte speciellt trevligt ut, ofta är detta även hästar som hoppar och tävlar precis som alla mina gör, men ägarna verkar inte vara bekymrade över det, "de ser bara ut så", "om alla ben ser likadana ut så gör det inget". Och visst dessa hästar är inte halta eller skadade på något vis, och kanske inte heller kommer bli det pga detta, men det måste ju vara obehagligt att gå runt med svullna ben hela tiden, eller? Och som sagt, jag tycker att det ser obehagligt ut, det ser inte bra ut, speciellt när det är ganska unga hästar man ser det på.
 
 
Jag själv är som sagt väldigt överdriven när det gäller denna punkt, det första jag kollar på när jag ser en häst är faktiskt benen. Men ja för mig är det otroligt viktigt att just benen mår bra på hästen, det är trots allt de som skall bära upp all tyngd och klara av en belastning på 2 ton (eller hur mycket det nu är) i varje landning vid hoppning.
 
 
Så ja lite konstigt tycker jag det är att andra inte värdesätter klockrena ben lika högt som jag gör, jag lägger inte mig i andras hästhållning och bryr mig inte om andra inte tänker som jag, men man blir ju lite fundersam ibland. ;)
 
 
 
Hur tänker ni angående detta? Alltid kul att få höra andras tänk och inte bara tro att det är på ett visst vis, om ni förstår hur jag menar. :)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Här hade jag precis tagit av han hans skydd så frambenen ser lite rutiga ut, men ni måste ju hålla med om att han har ganska fina ben för att vara snart 19år och gått som lägst 1.30m och högst 1.50m varje år sen iaf 2003 (antagligen innan det också eftersom han gick typ 1.40m 2003)
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Typ 145 :)
Mamma

2013-11-23 @ 11:10:11
Postat av: Anonym

Väldigt fräsha ben måste jag säga!

2013-11-28 @ 15:03:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0