Kommentar+Svar

Anonym

Hur gick hoppkursen och vad var det för någon hoppkurs? Vem har du tävlat och hur gick det?

 

Svar: 

 

Jag hoppade för Erling Johansson nu i helgen med Herr Q. Första gången han tränar hårt två dagar i rad (hoppning alltså). Han har ju satt lite mer muskler och fått lite mer ork vilket gör att han kan sätta emot mig lättare och få mig ur balans, vilket han utnyttjar såfort han tycker jag är jobbig, han ger igen med en gång som Erling sa. ;) 

 

Men ja det var mycket linjer, eller typ i stort sett enbart linjer, vilket är det allra svåraste för oss, första hindret tar vi bra, men sen skuttar han till så att jag tappar all balans och då blir det kaos på hinder nr 2, visst hoppar han i precis alla lägen (verkar det som) men man vill ju att det skall bli behagligt också... Knäpphäst! 

 

Så ja jobba fick jag göra, och han får en att känna sig som en nybörjare ganska ofta, så jävla svår ibland så jag vet inte hur jag skall göra, och jag som trodde jag köpt en enkel häst, så fel man kan ha. ;) haha 

 

Nej men när vi kom fram till hur jag skulle rida honom så blev det bättre, nu är det bara att få in det hela tiden så att jag kan ge han behagliga språng, varje gång. 

 

Om jag släpper honom så "rasar" han samman och tappar alla kroppsdelar åt olika håll och då kommer han knappt över 50cm bra, och om jag håller honom för mycket så blir han arg och skuttar mig ur balans, så det jag måste göra är att åka med i hans takt och hela tiden röra lite försiktigt på handen, då kommer hans fina språng fram och han blir nöjd med situationen. 

 

Han har, som jag skrivit förut, väldigt svårt att hoppa långt, breda oxrar, vilket mycket beror på att han inte har riktigt koll på sin kropp ännu samt att han tar i för mycket uppåt eftersom jag håller han lite för mycket. Dessa språng känns väldigt obehagliga, de känns bra i uppsprånget men sen över så knäcker han ryggen och drar upp och in huvudet, inte så trevligt med andra ord. Även i landningarna är han väldigt kort i formen och stannar upp istället för att fortsätta framåt. 

 

Men när han rullade ut markbommen så den låg en bit från hindret så fick det Q att hoppa lite längre ifrån självmant och då få sin högsta punkt i mitten av oxern och inte bakom, och då verkade det som att han förstod hur han skulle hoppa. Sprången blev mycket mjukare och han knäckte inte ryggen något, sparkade upp bakbenen, drog ihop huvudet eller stannade upp i landningen, utan istället hoppade han med både bra bak och framben, mjukt och inte sparkendes med bak, och sen så var huvudet i en bra position hela tiden. 

 

 

Helt sjukt hur mycket man kan utvecklas med hjälp av rätt personer, Erling verkar verkligen veta hur man skall få ut det bästa ur Herr Q. Han verkade iaf tro att Q sitter inne på ganska mycket kapacitet trots allt, dock ser han lite rolig ut just nu i vissa språng för att varken han eller jag har full koll på våra kroppar ännu, men när vi väl klickar så kommer hans rätta kapacitet fram och då skulle han nog kunna gå ganska långt, gäller bara att huvudet skall hålla för det också. ;) 

 

 

Men ja tanken är väl nu att jag i stort sett bara skall träna för Erling när han kommer ner, annars skall vi bara finslipa lite hemma själva! :) 

 

(det finns en liten filmsnutt på min instagram (rrhakansson) om ni vill smygkika lite innan det kommer upp en ny film här från träningen) 

 

 

Eftersom Q var på hoppkurs hela helgen så var det bara Stina som fick tävla dressyr. Jag är jätte nöjd med henne, hon gick La:3/Msv C:2, men dommaren var inte lika nöjd, 66% i första och 65% i andra, ibland verkar de inte tycka om att ha ponnysar med i startfältet, med tanke på vilka missar vissa gör och ändå går ut med 70%. Men ja huvudsaken är ju att man är nöjd med hästen, och det är jag, hon är ju trots allt finast i hela världen! (Nu har jag inte sett filmerna ännu, så det kanske såg lika dåligt ut som procenten, vad vet jag, haha) 

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Louise

Hur tycker du Erling är att träna för jämfört med tex Lasse och Ninna? Fördelar/nackdelar? Svårighetsgrad på övningar?

2013-11-13 @ 09:33:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0