Väldans onödig tävling!

Ja som ni kanske kan lista ut med hjälp av rubriken så gick väl inte tävlingen strålande idag.
 
Q gick först en Lc:1 a- På framridningen gick det väl helt okej, han var fruktansvärt okoncentrerad och skulle bara skrika efter Stina hela tiden, men han gjorde väl det mesta jag bad om iaf.
 
När vi sen kom in på banan så dog han helt, han segade sig verkligen fram och jag fick sitta med ponnyskänklar för att få honom att ta ett enda steg fram, okej kanske en liten överdrift, men det kändes nästan så iaf.
 
Procenten slutade på 63%, vilket jag tyckte var lite väl snålt, speciellt eftersom jag fick en 5a på min sits. Visst jag hade hoppsadel men i vanliga fall brukar jag få minst 7 på sitsen och idag fick jag kommentaren "Du måste träna på din sits", antingen har jag blivit 100ggr sämre eller så var det lite överdrivet snålt. Men vad vet jag??
 
Iaf så räckte det till en andra placering, så idag har alltså Quando fått sin första vuxenrosett.
 
 
 
 
Sen var det Stinas tur som fick gå en Lb:2 a. Så fort jag satt mig på henne så kände jag att något var fel. Hon var inte alls den där löjligt underbara hästen som hon brukar vara på tävling utan istället var hon jätte hård i munnen och så fort jag gjorde den minsta lilla rörelsen så reagerade hon med att bocka/stå på bakbenen/byta galopp osv.
 
Hon var även väldigt stressad och redan efter 15 min framridning så var hon svettig på halsen, vilket Stina snudd på aldrig blir.
 
Men jag bestämde mig för att starta ändå. Hon var fortfarande väldigt stressad och ångade på och jag kunde inte röra mig utan att hon spände sig ännu mera. Så jag fick sitta och göra mig så liten som jag bara kunde och prata med henne hela tiden (tyst såklart). Varje övergång/fattning fick jag antingen smacka väldigt lätt eller Prrooa på henne för annars skulle hon explodera.
 
Men även om hon var som hon var så gjorde hon allt utan att bli arg eller få något utbrott, så jag är fruktansvärt stolt över henne att hon kämpade så pass bra fast hon hade en väldigt dålig dag.
 
Iaf så blev vi fruktansvärt nerdömda och fick bara 58%. Visst var hon spänd och lite pigg, men hon gjorde allt bra utan större missar.
Så här lågt har vi nog aldrig fått och då har vi gjort mycket värre isattser med både felridning och utbrott (på fastlandet i svårare progam tillsammans med ridhästar)
 
Så nej %en är jag icke nöjd med, men jag har även märkt det förut här på Gotland att Stina blir nerdömd pga att hon är ponny(?), på fastlandet verkar de mer vana med det och dömmer dom lika.
 
Men men det är ju en bedömningsport, så man skall inte tänka för mycket på bedömningarna, huvudsaken är ju att jag själv är väldigt nöjd med lillponnyn sen får de där domarna säga vad de vill. ;)
 
 
(När vi kom hem tempade jag henne för att se om hon hade feber eftersom hon var så konstig, men den visade normal temp, så vi får helt enkelt se hur hon beter sig imorgon)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0