Kommentar+Svar

anonym

Skulle tycka det var intressant att läsa om vilka rutiner du har med hästarna. När kommer de ut och in? Går alla tillsammans i hagen? Vad äter de för mat, hur mycket och varför just så? Hur ofta får de mat? Vad har de för täcken ute och inne?
Vad är din plan för året?

 

Svar: Mina hästar kommer oftast ut runt kl 8 på morgonen, men de dagar jag skall jobba heldag på Dahrves så kommer de ut redan vid 5-6 tiden.

 

Oftast får de sen komma in runt 18 tiden, men om det är dåligt väder så kommer dom oftast in innan 16 och vid väldigt fint väder så får de vara ute till 19-20 tiden. (På sommaren går de ute dygnet runt vid fint väder) Ju längre de kan vara ute desto bättre!!

 

För tillfället går Castro och Stina ensamma och Quando och Älgen går tillsammans. Så länge jag ägt Castro så har han gått själv i hagen då jag inte vågat släppa ihop honom med någon annan eftersom han är ganska aggressiv i tex boxen mot andra hästar, så för att ingen häst skall ta skada så har han fått gå själv, men han har alltid haft hästar i närheten såklart.

 

Egentligen vill jag inte heller ha ston+valackar tillsammans eftersom de kan börja betäcka vilket kan leda till infektioner osv. Men eftersom Älgen blev väldigt deprimerad av att gå själv så fick hon flytta in till Quando, och som tur är så verkar han inte förstå sig på flickor. ;)

 

Målet är att stona skall gå tillsammans sen och även att pojkarna skall kunna umgås i samma hage, tror att det hade varit trevligt och nyttigt för Castro att gå tillsammans med någon och Quando är väldigt låg i rang så det hade nog kunnat gå.

Men eftersom Stina och Älgen inte riktigt skall ha lika mycket mat för tillfället (Älgen skall helst ha tillgång till hö hela dagen medans Stina inte alls skall ha lika mycket) och den ekvationen går inte riktigt ihop. Stina är även en häst som äter tills maten är slut medans Älgen gärna tar lite pauser i sitt ätande. Men förhoppningsvis så kan de gå tillsammans i sommar iaf och sen även när Stina är i full tävlingskondition och kräver mer mat. :)

 

 

Mina hästar äter två olika sorters hö, ett väldigt fint (storbalshö) och ett lite grövre och kraftigare (småbalshö), sen har även alla hästar fri tillgång till halm i boxarna (förutom Älgen som har fri tillgång till hö ist) så de har alltid något att knapra på när de står inne.

 

C och Q får ca 5-6 kg grovt hö och ca 6 kg fint hö om dagen, Älgen får några Kg mer.

Stina får ca 3-4 kg grovt hö och ca 4 kg fint hö varje dag.

 

 

 

 

C, Q och Ä är tre individer som helst inte skaffar sig det där extra lagret fett som tex Stina inte har något problem med, därför tycker jag att korn är ett bra foder då man kan ge dom lite mer utan att det går upp i huvudet på dom som tex havre har en tendens till och istället kan man hoppas på att de skaffar lite fett som de sen kan bygga muskler av.

Betforn får de mest för att blöta upp maten och göra den lite godare, samt ge lite energi.

Jag ger inte mina hästar pellets då jag har fått för mig att bindningsmedlet som det innehåller är väldigt onyttigt och tillochmed farligt för hästarna att äta.

 

 

Castro och Quando får 1 ½ mått (Vitt krafft mått), Älgen får 3 mått och Stina får 3/4 mått korn om dagen och sen får de 1/4 mått (torr) betfor varje dag (Stina får lite mindre).

 

Sen får de även mineraler, olja och massa morötter varje dag också. Egentligen skall de även få nyponpulver, men eftersom jag varit slarvig och inte gjort klart mitt egna så har de inte fått det på ett tag.

 

Nypon under torkning.

 

Fodringstider

 



- Morgon kl 7.30- 8.00

- Lunch 12-13

- EM 16-17

- Kväll 18-19

- Natt 21.30-22

 

Kraft


- Morgon 9.00

- EM 17-18

- Natt 22-22.30

 

Ja ungefär så ser mitt fodringsschema ut, självklart ändras det om jag jobbar, tränar eller inte är hemma av någon annan andledning.

 

Jag är väldigt nogrann med att mina hästar får äta lite hö innan dom får sin kraft eftersom deras magar mår bättre av att bli "uppvärmda" med grovfoder först. Därför ligger "Kraft tiderna" lite efter "Hö tiderna". Sen vill jag även att mina hästar skall få små givor ofta (grovfoder) så att de inte står tomma i magarna för länge, vilket kan ge tex magsår. Därför får även mina hästar sin sista giva ganska så sent på kvällen.

Någon gång i framtiden när jag har råd skall jag införskaffa "slow feed" nät som de kan ha i både hagen och boxen. :)

 

 

Jag är en sån där person som när jag själv fryser och tycker det är kallt så får mina hästar lida genom att ha 20 täcken på sig, kanske en liten överdrivt, men ja nästan så är det faktiskt, noggrannast är jag med Castro eftersom hans kropp mår sämre nu på vintern.

 

Iaf så har Castro för tillfället ett "Tävlingstäcke" med fleecefoder (Agria), ett stalltäcke med hals (Three Crown) och ett vintertäcke med hals (Three Crown) på sig.

 

 

Quando har ett Horseware täcke med halvhals (300g(?)). Förut när det var kallare så hade han även ett stalltäcke (Agria) under.

 

 

 

Älgen har ett Horseware POLO täcke (300g) utan hals eftersom den lyckades hon ta sönder efter bara några dagar.

 

Stina har ett skrittmaskinstäcke (Horze) samt ett Vintertäcke (Horseware) med hals utanpå (300g).

 

 

Horsware är utan tvekan de bästa täckena, även ett tunt regntäcke håller hästen helt torr vid spöregn, andra billigare regntäcken som jag har håller knappt för duggregn, och även vissa billigare vintertäcken håller inte för snö och regn.

De har även den bästa passformen och det är väldigt sällan hästarna får skav, nu har mina hästar fått lite skav på bogarna pga täckena som jag haft under.

Men de kostar en aningens mer än de andra, men det är det verkligen värt!!

Dock tycker jag att Castros Three Crown vintertäcke är även väldigt bra, det sitter perfekt och har aldrig blivit blött igenom under de 3-4 (?) vintrar jag använt det. :) 

 

Inne har de oftast samma täcken som ute eftersom jag inte orkar byta varje morgon och vårt stall har samma temperatur som utomhus så behöver de sina varma täcken, sen känns det taskigt att lägga på dom ett kallt täcke på morgonen om jag skulle bytt. Men självklart har de andra täcken på sig över natten om de ridits på kvällen och blivit svettiga och inte hunnit torka till nattfodringen. :) 

 

Hoppas du blev nöjd med svaret och att jag fått med allt! :)

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja tack så hemskt mycket! Bra info :)

2013-03-01 @ 17:05:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0