Stolt hästägare!

Idag har min unga man gjort mig både glad och stolt. (Quando)
 
Jag red honom en sväng inne i lilla hagen/ridbanan idag. Eftersom han (och Älgen) kom i full galopp när vi ropade på dom i hagen med bakbenen rakt upp i luften och var ganska spänd och löjlig när jag ledde ut honom till "ridbanan" sen så var jag beredd på att få hålla i mig och vara fullt beredd på att allt kunde hända.
 
Men han var så lugn och fin hela tiden, fast det stod ett rosa barn mitt emot oss och hängde på en grind som knarrade lite och det körde förbi motorcyklar som lät mycket. Duktiga duktiga häst!
 

Annars var han även väldigt fin i munnen och bra fram för skänklarna, lyssnade på varenda liten hjälp jag gjorde och var väldigt arbetsam.
 
På slutet tränade jag lite på byten, eller ja två åt varje håll iaf. Till vänster galopp gjorde han klockrena båda gångerna, men till vänster så bytte han först till kors, sen tillbaka till fel, sen kors, sen fick han en liten pisksnärt, för att sen bli arg och sparka upp i luften, för att sen få ännu en pisksnärt, och bli pressad fram fram fram, för att sen byta till rätt, för att sen få beröm. Och vid andra bytesförsöket så gjorde han ett klockrent byte och fick då jätte mycket beröm och avslutas för dagen.
 
 
Han kan ju byta utan problem egentligen, han behöver bara veta vem det är som bestämmer och anstränga sig lite lite mer än vad han egentligen orkar, samtidigt som jag måste göra helt rätt eftersom han är så känslig för min vikt och hjälper.
 
Men med lite tid, tålamod och bestämdhet så kommer de nog sitta perfekt inom snar framtid! Min fina fina Bruna! <3
 
 
 
 
 
Sen fick jag hoppa över till Stina då hon var en riktig mardröm att rida och min moder inte riktigt orkade med henne, men själv hade jag tålamod så det räckte och blev över efter den fina stunden på Q's rygg.
 
Hon la allt i handen och ville inte alls släppa taget och jobba bakifrån till en låg form. Men med mycket tålamod och vara nogrann med att jobba henne inom ramarna och inte låta henne bestämma något själv utan att då egentligen bli speciellt hård mot henne, så gick det tillslut att få henne ganska mjuk och stadig, vi måste dock jobba vidare på det imorgon. ;)
 
Anledningen till varför hon är så hemsk att rida nu är nog en blandning mellan överviktig, inte helt hundra i kroppen (länge sen hon blev kollad av Lillemor) och hennes skada, hon har ju mycket mindre muskler i vänsterbogen som är skadad, vilket gör att hon går och skyddar den hela tiden och försöker lägga all vikt på höger, och när man då försöker få henne att jobba över vikten så orkar hon inte riktigt det och då låser hon sig istället. Men även det kommer bli bättre med mer träning och tålamod. :)
 
 
 
 
 
Älgen har fått sig ett ganska ordentligen tömkörningspass. Hon ville inte helt koncentrera sig idag, men jobbade ändå helt okej , det var väl galoppen som blev lite lidande idag även pga ojämnt underlag. :)
 
 
 
 
 
 
Ivan var och kollade på Castro idag igen. Han kunde inte hitta någon böld nu heller men han trodde iaf att det satt något ganska långt in som han inte kom åt nu då han inte ville borra så djupt, eller gå från utsidan då det kan bli väldigt svårt att fästa på en sko där sen.
(Så tolkade jag det iaf, men jag kan ha lite fel)
 
Så han tog fram sina verktyg och fixade ihop en liten specialsko till Castro som han sen satt på (bild kommer imorgon). Så nu skall han gå med den här skon i några dagar och förhoppningsvis bli bättre så skall Ivan komma tillbaka efter helgen och se hur han ser ut då. :)
 

Men redan efter några minuter i hagen med den nya skon så tyckte jag han rörde sig bättre, iaf villigare än innan. Visst är han fortfarande väldigt halt, men på något sätt såg det lite bättre ut.
 
Ivan är bra han! ;)
 
 
 
 
Världens finaste! <3
 
 
 
Annars har jag idag ridit Obelix som var riktigt fin och lekt med bästa Anna som är hemma på Ön för tillfället! Underbart! :D:D:D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0