Hästdjuren.

Idag har jag bara hopptränat de två små bruna.
 
Började med Quando. Det blåste/blåser väldigt mycket idag, vilket han är ganska känslig för, jag tror de där få hjärncellerna som han har blåser runt i huvudet på honom. ;)
 
Men iaf var han fruktansvärt rädd för alla träd på ena långsidan och ville helst inte alls gå där egentligen, men eftersom han faktiskt har en ganska envis matte så blev han tvingad till det. ;)
 
Trots blåsten och en väldigt spänd häst så höll han sig någorlunda bra på marken, visst blev det några överdrivna språng och ibland förflyttade vi oss väldigt snabbt åt något annat håll än vad som var tanken, men han var inte dum och ville ha av mig, utan bara spänd, vilket man kanske får lov att vara när man är 5år och inte tränad speciellt mycket på senaste tiden.
 
 
Som ni ser på filmen nedanför så ger jag inte honom speciellt mycket eftergift över hindren vilket gör att han blir ganska kort i sprången, men så länge han är såhär spänd så vill jag inte kasta mig fram i sprången för då är jag även framme i landningen och då kan jag lika gärna hamna på marken med ännu ett krossat knä. Som ni ser efter ett hinder så kastar han sig åt sidan och om jag då inte varit upprätt så hade jag antagligen legat på marken.
 
Även galoppen behövs tränas mycket då han lätt hamnar i korsgalopp, vilket han gjort hela sitt liv. Jag är själv lite för långsam och behöver egentligen också gå på honom mer fram i landningarna så han inte stannar upp som han gör nu, men det blir lätt att man håller lite för mycket för att säkert sitta kvar där uppe än att man bockar iväg.
 
Men jag är faktiskt nöjd med oss, han lyssnade bra på mig och kändes aldrig läskig och förhoppningsvis kanske vi kan komma igång snart på riktigt och att jag faktiskt kan göra honom till en fin häst på egen hand. :) <3
 
 
 
 
 
 
 
 
Sen var det lill Älgens tur, som tydligen har blivit ett riktigt proffs sen "hopptävlingen". Idag ville hon göra precis allt själv och lyssnade inte en sekund på mig. "Full fart och ha kul" verkade det som att hon tyckte.
 
Drog mot hinder hon inte skulle hoppa, tex när en annan häst kommer mot hindret så att det nästan blev krock för att det verkligen inte gick att få stopp på henne.
 
Men man får ju försöka att se det från den positiva sidan, hon vill hoppa och verkar tycka det är kul, när hon får mer ork så lär hon bli mer lydig och lättare att rida.
 
Idag har vi även hoppat kombination för första gången, och inte börjar man med två hinder inte, utan vi går direkt på 3 st. Jag förväntade mig en vinglig häst som kröp sig igenom på ett för mycket galoppsprång överallt, men icke, hon bjöd som vanligt och gick spikrakt igenom i bra balans, så himla duktig. :') Men ja hon är ju trots allt en erfaren häst nu, hon har ju faktiskt travat sig igenom en bana på hela 60cm felfritt, en riktig världscup häst den där. ;) 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0