Dressyrfjollorna.

Igår var det ju som kanske de flesta förstått dressyrtävling på min två små töntar. Båda gick Lb:2 och Lb:3, första gången Stina går två klasser på en dag sen innan mammaledigheten och första gången Quando går två klasser överhuvudtaget.
 
 
Lb:2
 
Först ut var Stina, hon var stel och sprang bara på, vilket innebar att jag hade allt i handen, hon gick och skakade på huvudet och hade en alldeles för kort form, vilket gör att hon ser väldigt stressad och spänd ut. Procenten slutade på 63,33(?) någonting sånt iaf. Precis utanför placering.
 
 
Quando var ganska pigg på framridningen och ville inte riktigt lyssna på mig och precis innan jag skulle in på banan så blev han arg och körde lite bockelibock med bakbenen rakt upp (kanske en liten överdrift men det kändes så när man satt i en dressyrsadel iaf, hehe)
 
Väl inne på banan så dog han helt, så jag fick sitta och skänkla som en dåre, men snygg var han och gjorde allt han skulle på ett bra sätt och på rätt ställe, i halterna så var det nära att vi skulle bocka iväg baklänges kändes det som men han höll sig som tur var i skinnet. Iaf så slutade procenten på 71,33, vilket är nytt rekord för honom. ;) Slog alla andra dressyrhästar gjorde han också. ;) 1a placering.
 
 
 
 
 
 
Lb:3
 
 

Här var det Quando som var först ut. På framridningen var han riktigt riktigt fin, gjorde allt jag bad om, utan några surigheter över huvud taget.
 
Inne på banan kändes han mycket bättre än i första klassen, men av någon anledning så var ena kortsidan läskig denna gång så där var han väldigt spänd och kunde inte koncentrera sig, så det var en fattning, en igångsättning som blev lidande av detta, samt så flög han iväg lite en gång också. Även halterna denna gång var riktigt dåliga så på någon fick han en 5a osv.
 
Men jag är nöjd med honom ändå, där han inte var spänd jobbade han på väldigt bra och gjorde till och med fina ökningar. Procenten slutade på 66,97. Precis utanför placering.
 
 
 
 

Stina kändes lite bättre på framridningen, jag la all fokus på att få henne till en lägre och längre form så att hon inte skulle se så stressad och spänd ut. Hon har ju en väldigt kort hals jämfört med kropp och huvud så hon blir lätt ganska ful under ryttare tyvärr.
 
Inne på banan lät jag henne göra och gå som hon ville, jag satt där och mest styrde runt henne, så känslan var väl inte den bästa kanske, men Stina var nöjd och var då mycket mer stilla med huvudet och mer avslappnad, och då såg trevligare ut, procenten slutade här på 69,09 och det räckte till en 2a placering, 1 ynka poäng mindre än den som vann. ;)
 
 
 
 
 
 
Quandos insatts är jag väldigt nöjd med, speciellt att han kändes bättre till andra klassen, gladare och mer fram för skänkeln, sen att han skulle bli lite spänd var nog en blandning mellan mer power, lite trött och att det stod en människa där, men sånt skall en häst klara av, han har ju sett folk i skogen förut liksom. ;)
 
Sen är jag väldigt stolt över att han har blivit så lugn på tävlingsplatser, visst kan han gnägga när andra hästar, mest när Stina gnäggar, men han är väldigt lugn i temperamentet och har koll på oss tvåbenta. ;)
 
 
Stina är jag inte helnöjd med, hon kan vara så mycket trevligare att rida än vad hon var nu. Men att låte henne bestämma det mesta själv och mest styra runt henne är nog det jag skall göra nu ett tag framöver även fast hon känns småtråkig så ser det bättre ut. :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0