Lördag.

Idag har alla hästar förutom gamlingen fått röra på fläsket.
 
Började med att åka iväg med Quando och Stina. Mamma red dressyr på Stina medans jag skuttade lite över en studs på fyra hinder med Q.
 
Han har ju varit ganska tråkig och oangagerad på sista tiden, frambenen har han knappt lyft på och det samma med bakbenen egentligen, känns som att det är lite antingen eller med denna häst. Så därför tänkte jag att han skall få stärkas upp lite med studsarbete.
 
Iaf så var han rädd för ena långsidan och skulle spela ut det ganska rejält i början, det blir väl så när de har vilat några dagar och matte sitter där uppe och skäller lite, iaf så var bakbenen rejält högt upp några gånger, men så länge inte ryggen är lika högt upp så är det helt okej, lite humör måste man väl få ha. ;)
 

Själva studsen tog han helt okej, till en början ganska tråkig och sprang mest igenom den, men sen när vi höjde då att alla hinder låg på 80cm så blev han lite mer uppmärksam och hoppade genom hela kroppen, samtidigt som han blev snabbare och fick ett bättre avstamp. Till sist avslutade jag med att ta ett enkelt räcke en gång eftersom han tyckte det var ganska jobbigt i studsen, och då hoppade han faktiskt fint trots att det bara låg på 80cm. :)
 
 
 
 
Stina var tydligen väldigt fin och rolig idag enligt mor min! :)
 
 
När vi kom hem så tömkörde jag Lill Älgen, och i helvete vad fin hon var, riktigt snygg till och med. Mycket beröm gjorde så att hon ansträngde sig ytterligare lite och fick ännu mer mjukhet och luft i steget. till och med galoppen (speciellt i vänster varv) var riktigt rund och fin och inte så spretig som den vanligtvis är.
 
Nu är det bara att kunna få henne såhär fin när jag sitter på ryggen också, men med lite tålamod så kommer det nog snart, hon är ju trots allt bara 4år och ganska efter i utbildningen. :)
 
 
 
 
 
 
Idag har även vintermaten blivit inpackad och inplastad, hela 30st stora balar blev det, vilket kommer räcka i ungefär lika många veckor, vilket känns superskönt. Vi får hålla tummarna att det blir ett foder av hög kvalitté, eller ja iaf inte mögligt.
 
Egentligen är jag lite smått emot hösilge, enligt mig så är hö det bästa, men eftersom det inte är någon här i trakten som ville göra höbalar så fick det bli hösilge istället, dock lär det bli ganska torrt så det känns ju väldigt bra iaf. :)
 
Känns som att man börjar bli en bonde på riktigt när man till och med "gör" eget foder, eller ja det är ju inte vi som klipper och plastar osv, men det är vår åker iaf. haha. ;)
 
 
Förhoppningsvis så hinner vi med en omgång till och då kanske kan hitta någon som kan göra små plastade balar, det är ju lite enklare att ta med sig när man åker bort, men det är nog mest ett litet önsketänkande från min sida. ;)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0