Hästedjuret.

Idag (som alla andra dagar då jag är för feg för att rida han själv när det blåser) så har Q fått sig ett tömkörningspass, endast skritt och trav. Mycket, eller egentligen allt, fokus låg på aktiviteten i bakbenen. Han är ju lite seg med att trampa igång de där långa benen bakbenen, istället för att börja trampa så sänker han hela bakdelen och börjar fladdra med frambenen. Han börjar tex alltid att trava fram innan bak, så det kommer inte riktigt bakifrån.


Men det bli bättre, men man måste vara väldigt väldigt försiktig och verkligen försöka förklara för honom vad man vill, annars slår det lite slint i huvudet och han blir mest stressad. Inte för att det visar sig mycket, han blir bara lite springig och tar tag i bettet lite, vilket ju är ett resultat av att bakdelen inte är där de skall, men ja så fort han förstår (och jag gör rätt såklart), WOW, vilken häst jag har. Jag skulle kunna titta på han i timmar, mums. Haha


Nej men ja han blir väldigt läcker att se på och är otroligt trevlig att jobba med. Han verkar alltid försöka göra rätt och så fort han får beröm så tar han i lite extra.



Idag blev det många övergångar skritt/trav/skritt osv, just för att han skall börja bak och inte fram. Just att sätta igång rätt har han jätte svårt med, han kommer igång efter kanske 4-5 travsteg, så nej igångsättningarna är ännu inte perfekta, verkligen inte! Men när han kommer igång de där 4-5 stegen försent, då finns det inte mycket att klaga på inte (inte när man tänker på hans ålder iaf). Det krävs så himla små hjälper för att man skall få han att gå fram eller samla sig, ibland känns det inte som att jag egentligen gör något heller så jag förstår inte riktigt hur han förstår faktiskt. Haha.


Men ja idag svävade han fram, ibland kan han se ganska träig ut när han inte jobbar rätt och då låter det även väldigt mycket när han slår ner hovarna i marken, idag såg det inte ens ut som att han nuddade marken, han svävade helt enkelt.


Vi tog även ett varv runt ridbanan i trav åt båda hållen (vanligtvis tömkör jag enbart på volt), så ja även jag fick lite motion idag, men iaf så ser man verkligen tydligt hur väl han jobbar bak, när han väl jobbar då alltså.


Jag skulle väl kunna skriva hur långt inlägg som helst om denna häst idag, men nej här får det räcka, men ja jag är ganska glad att jag fick chansen att köpa denna halvknasiga häst, för egentligen borde han ju ha kostat mer än vad jag någonsin skulle haft råd med, jag får väl helt enkelt tacka hans lösa benbit och att ingen orkar köpa häst från Gotland. Haha. ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0