Kommentar+Svar

Anonym

Berätta om dina hästar vad som är speciellt stamtavla varför du valde dem osv allt du kan komma på om dem
Lisa

 

Svar:

 

Älgen


Cyrano de Bergerac - Sharp Matt (?). Hennes fader var ruskigt fin och det finns väl inte så många avkommor efter honom i Sverige om jag förstått allt rätt(?). Han var lika fin på marken som i luften (det man sett på youtube), dock har tyvärr inte Älgen fått så mycket från sin fader. ;) 

 

Henne bytte vi mot min själsfrände Curt. Jag var emot bytet från första början, för det första ville jag inte göra mig av med min älskade ponny som jag haft i halva mitt liv och för det andra så var hon riktigt tråkig på den filmen mamma visade mig.

 

Mamma tvingade mig trots allt att åka iväg med Curt. När vi kom fram så gick vi ut till lösdriften där hon stod tillsammans med 7(?) andra hästar. (Detta var i Februari) Hon är lågrangad så hon hade lite kala fläckar här och var, manen var lång, tunn och risig och man såg revbenen på henne. När vi stod där så, knäpp som hon är, tog hon ett litet ograciöst skutt över ensilagebalen som stod i hagen.

 

Sen när jag tog min sista tur på Curt så red jag förbi hagen som hon gick i, alla hästar började galoppera och så även Älgen, eller ja jag vet inte om jag skall kalla det galopp, tänk er en väldigt struttig korsgalopp med ben som tog kortare steg än en shettis, då har ni Älgen galopp just vid detta tillfälle. Haha

 

Mamma påbörjade inridningen på henne, men när Älgen hoppade åt sidan när mamma satt foten i stigbygeln och hoppade själv klumpigt åt andra hållet så att Älgen blev ännu räddare så fick jag ta över.

 

Snällare häst än Älgen får man leta efter, allt har gått väldigt smidigt och okomplicerat med henne, hon går med på det mesta och gör aldrig någon Big Deal utav saker och ting. Även om hon tycker något är jobbigt så blir hon aldrig arg och ifrågasätter, utan hon försöker alltid göra sitt bästa.

 

Hoppteknik är inget hon är begåvad med från födseln, första gångerna vi löshoppade henne så kom hon knappt över 90cm, men allt eftersom så har hon lärt sig litegran vart benen skall vara och att man skall skjuta ifrån lite med bakbenen så att man kommer över bommarna. Hopphuvud verkar hon iaf ha och hoppar över det mesta som hon egentligen inte klarar av. ;)

 

Hon är en riktig liten kelgris men hatar att bli pussad på mulen. :)

 

 
 
 
En riktig liten skönhet... Här hade hon dock tappat lite päls och klippt manen.
 
 
Lite har hon ju biffat på sig iaf.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0