Kommentar+Svar

Anonym
 
 
Berätta om dina hästar vad som är speciellt stamtavla varför du valde dem osv allt du kan komma på om dem /Lisa
 
 
Svar:
 

Eftersom det kommer att bli ganska långt om varje häst så kommer jag att dela in dem i olika inlägg, hoppas du iaf blir nöjd med svaren och att jag svarar på det du vill ha svar på. :)

Stina: Orchis Morio - Coed Coed Target. På denna tid hade jag noll koll på stam, härstammning osv, inte för att jag är speciellt insatt nu heller men... ;) 
 
Iaf s är väl de flesta Morio ponnysarna fina som unghästar, får bra på kvalité osv (om jag förstått allt rätt). Tex så hade Stina 8-8 i hoppning vilket inte är så illa pinkat (bättre än Castro iaf).
 
Som unghästar går de flesta som på tåget men när de blir äldre så fegar de ur, precis som Stina gjorde.
 
Jag tyckte faktiskt inte alls om henne när jag provred, var faktiskt ganska rädd för henne. Kommer ihåg att när jag hoppade henne för första gången så tryckte hon in mitt ben i ridhusväggen så att stöveln blev avskavd eeller fick färg från väggen på sig. Skenade runt gjorde vi och jag kunde inte få stopp på henne.
 
Jag ville inte ha henne, men eftersom det var en häst som mamma skulle ha älskat när hon var i min ålder så sa hon: Den eller ingen, och då fick det bli "den". ;) "Du vänjer dig", var också en mening jag fick höra.
 
Iaf så tog vi hem henne på prov under 1 månad. Under denna tid så skulle jag en dag pussa lite på henne vilket slutade med att jag fick ett bett på hakan (hon har väl aldrig riktigt varit den där kelgrisen kanske..) och efter det så gick jag inte i närheten utav henne på en vecka. Hehe
 
När det gått 1 månad och 1 vecka (typ) så märkte mamma att det kanske inte var en häst för mig trots allt, så vi försökte lämna tillbaka henne, men då var det försent.
 
Hoppningen funkade till en början och vi vanna ganska mycket upp till Lb. Men efter några år ville hon inte längre då jag var för feg och hon för känslig. Under 2år (?) tävlade vi knappt något alls och de gånger vi gjorde det så gick det inte alls.
 
Som en kul grej anmälde mamma mig till DM i dressyr, Stina var fet som en gris och jag hade väl inte ridit henne speciellt mycket under en tid innan (mamma red alltid Stina och jag Curt på denna tid). Iaf så lyckades vi vinna och där började vår nya karriär.
 
Hon är en riktig "tävlingsmaskin" (hatar det ordet egentligen), dagen innan en tävling kan hon gå rent ut sagt skit dåligt, vägrar att gå i form och har glömt precis allt hon lärt sig, för att sen dagen efter när knopparna kommer i så är hon jätte mjuk och gör sitt bästa och vinner båda klasserna. Knäppa ponny!
 

Stina är på ett sätt väldigt social men samtidigt vill hon inte ha en för nära. Hon gnäggar alltid när man kommer och går alltid fram till en. Men hon tycker inte om att bli smekt på halsen eller borstad, då hugger hon lite i luften efter en, men att pilla med manen och svansen eller borsta i pannan är ganska mysigt, bara man inte råkar dra lite i ett hårstrå i manen för då blir hon galen. ;)
 
Om man står framför henne så skall hon alltid puffa på en och locka på ens uppmärksamhet, men om man då börjar klappa henne så blir hon arg, så jag vet inte riktigt vad hon vill egentligen...
 
Hon kan pussas på komando, men dock bara om man har något att bjuda på och man får också vara lite beredd för hon pussas inte speciellt mjukt, så man kan lätt få en krossad näsa.
 
Ja många ideer har hon för sig och jag skulle väl kunna skriva hur mycket som helst, men här får det nog räcka, ni måste ju orka läsa allt också. ;)
 
Iaf så är hon och kommer alltid att vara min lilla prinsessa som alltid kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta. Hon är min lilla kämpe som verkligen visat hur stark hon är. :')
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Stinas skörd på ca 6 tävlingar i början av hennes dressyrkarriär. Ganska duktig ponny. ;)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0