Kommentar+Svar

Frida
 

Hej! Kan du skriva om kommande planer med hästarna? Och gärna hur du tänker när du rider för dig själv, typ om du tycker det är viktigt att ha lugn sits eller om ett bra bett ska vara skarpt eller så? Tankar kring hästlivet liksom :)

 

Svar: För tillfället känns det inte som att jag har sådär jätte stora planer med mina hästar, jag tar det som det kommer och låter allt ta sin tid. :)
Men jag kan ju iaf försöka få fram något litet om varje häst. ;)

 

Castro: Under alla dessa år som jag haft denna häst så har jag lärt mig att man inte skall sätta upp några planer då man bara blir besviken. Han är som han är och man vet aldrig vad han tycker och tänker. Ena stunden känns det som att allt går lätt som en plätt och vi kan klara allt tillsammans och sen veckan efter beter han sig som en gris och det mesta är svårt. Men tanken är väl att vi skall hålla oss på denna mellannivå som vi gör nu fram tills han inte vill/kan längre, och då menar jag tävlingar upp till 1.40m med lagom många starter och utan större press. Lite placeringar på denna nivå hade ju även varit trevligt. ;)

 

 

 
 
 
Stina: Målet med henne är att tävla Mvs C med godkända resultat, kvala till Msv B och starta det någongång inom snar framtid med godkända resultat här också. Dock måste vi nog rida för någon som kan lära oss hur man gör allt på rätt sätt, man måste ju tänka på att hon är en ponny och eftersom hon inte har det steget eller pampigheten som de andra hästarna så måste hon vara desto lydigare och göra allt "perfekt" för att kunna samla på sig lika mycket poäng. :)
 
 
 
 
Quando: Målet med honom är mestadels att fortsätta i samma riktning som vi gör nu, inte få några bakslag och inte bryta några mer ben. ;)
1.10m skall han starta nu snart och där skall vi stanna tills vi får fina, jämna, säkra och självklart felfria rundor, jag tänker absolut inte stressa upp han i klasserna. Inte förens vi är 100% redo kommer vi att starta 1.20m.
 
I dressyren är det likadant, visst går han säkra Lb program nu och man kan väl tycka att vi skall gå vidare upp till La. Men med tanke på hur svårt han har att lära sig nya saker, eller nej egentligen har han väldigt lätt för sig, det är det där humöret man måste hålla uppe hela tiden, så tänker vi fortsätta på denna nivå ett tag framöver.
Eftersom jag inte kan alla rörelser perfekt själv så vill jag inte lära honom fel från första början eftersom han ändå sitter inne på ganska mycket kapacitet, så inte förens vi tränar regelbundet för dressyrtränare så kommer vi att gå vidare. :)
 
 
 
 
Älgen: För tillfället är ju målet att hon skall bli fräsch igen så vi kan sätta igång henne ännu en gång. Om det inte är växtperiod så är det krossat knä, förkylning eller som nu vrickning. Aldrig får vi komma igång på riktigt.
 
Det där målet att komma ut på tävlingsbanan iår känns väldigt väldigt långt bort. Vi får nog helt enkelt vänta till nästa år med alla mål..
 
 
 
 
 
Lillen: Kan man ha något mål med en 1åring förutom att han skall överleva, växa och bli en riktig snygging?! Haha
 
 
 
 
När jag rider hemma för mig själv så brukar jag försöka tänka på hur jag vill att hästen skall gå och vilken känsla jag är ute efter, sen prövar jag mig fram till en bra lösning för dagen, känner efter vart jag har hästen, vilket humör den är på, hur mycket går det att pressa för dagen osv. 
Jag är lite för envis ibland, jag kan inte avsluta ett pass och känna att jag inte fick igenom det jag ville med dagen, om hästen är stel ja då rider jag tills den släppt efter, dessa pass kan lätt ta 2 timmar, men de dagar då jag har hästen precis där jag vill och allt känns bra så finner jag ingen anledning att tjata övningar om och om igen, utan då gör vi allt någon gång bra och sen är vi klara, och dessa pass kan istället ta kanske 20min.
 
 
 
 
 
Jag själv strävar alltid efter att kunna rida mina hästar med vanligt tränsbett då jag tycker att det känns trevligare och ser även bättre ut utåt. Visst kan det underlätta att sätta på ett skarpare bett om hästen är stark och stel osv, men jag själv vill ha min häst så pass genomriden och lydig så att jag skall kunna rida den på vanligt bett utan problem. 
Väldigt ofta jobbar inte heller hästen rätt genom hela kroppen när man sätter på ett skarpt bett, de knäcker av och tappar bakbenen, i hoppningen ser man ofta att hästar som går med skarpa bett antingen blir väldigt tomma och inte är fram för skänkeln till hindren eller tvärt om att de drar iväg med huvudet rakt upp och inte hoppar något med ryggen.
Castro bettslade jag upp väldigt mycket i början då han var så himla stark, men ju skarpare bett jag satt på honom desto starkare blev han, och nu hoppar jag på ett rakt och tjockt gummibett och det trivs han så mycket bättre på.
Så jag tror ibland att man har väldigt lätt för att bettsla upp bara för att hästen är stark och underlätta för en själv. Men självklart finns det hästar som inte kan gå på vanligt bett, men kanske inte så många som man ser med skarpa bett.. :)
 
Det här är bara min uppfattning och jag hoppas att ingen känner sig utpekad eller liknande då det här är som sagt bara utifrån mina erfarenheter på mina hästar och hur jag vill ha det på dom! :)
 
Herr Castro som lärt mig att jag skall rida klokt istället för att försöka ta genvägar. Min Kung!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0