I'm Home!

Sitter nu här hemma i soffan och trycker i mig vindruvor och lite annat smått och gott.
 
 
Helgen har inte gett några superresultat eller placeringar, och jag är både nöjd och missnöjd med oss båda.
 
På fredagen gick han 1.30+1.40m.
I första klassen så testade jag att hoppa på det nya bettet och med Micklem tränset istället för rakt tjockt gummibett och utan nosgrimma som jag alltid annars hoppar med. Han var verkligen jätte fin och bjöd bra på hinder och lyssnade fint på mig. Men tyvärr så blev det lite för skarpt och jag kan ju inte undvika att pilla när jag kan så efter att vi fick in 6 galoppsprång där det skulle vara 5 så blev han arg på mig och då stod vi i ett hörn och studsade ett litet tag för att sen ta två galoppsprång och över sista hindret felfritt. Att jag aldrig lär mig.. ;)
 
I 1.40m så bytta jag tillbaka till det vanliga bettet och tränset. Fortfarande lyssnade han bra på mig men han hade tappat all bjudning på hinder och stannade till och med på oxern en gång på framhoppningen, visst jag red i undertempo, kom snett på och släppte allt, så det är egentlgien inte så konstigt att han stannade där, men han brukar alltid bjuda iaf.
 
Han överhoppade sig även väldigt mycket på framhoppningen vilket han sällan brukar göra. När vi kom in på banan så var mitt självförtroende på botten och jag trodde nästan att vi skulle stanna ut oss. Vi började med att krypa öcer första hindret som då tydligen var livsfarligt, hinder nr 2 var lite bättre men jag var verkligen tvungen att rida fram och hårt, 3an var ytterligare ett snäpp bättre men inte perfekt, men efter det bjöd han på som vanligt.
 
Han hoppade som en gud resten av banan och var nog inte i en enda bom förutom ut i andra kombinationen där vi rev, varav nervösa lilla Ronja säger "Det gör inget Castro" när hon hör att bommen ramlar i backen. Haha Iaf så slutade vi på 0-4 fel och precis utanför placering, sista ryttaren snog våran gula rosett. ;) haha.
 
 
 
 
 
 
På Lördagen skulle vi egentligen hoppa 1.40m, men jag ändrade till 1.30m för att vi skulle få en bra känsla och att det skulle vara lätt. Även här var inte bjudningen på topp och speciellt inte till första hindret, där vi även rev. Men han hoppade finare än vad han gjort förut med mycket luft mellan bommarna och tassarna, resten av banan gick vi felfritt. Men inte med bästa känslan från min sida.
 
 
 
 
Idag gick vi bara en 1.40m. Eftersom han inte riktigt haft bjudning denna helg så satt jag på mig sporrar, vilket alltid är en stor chansning, antingen går det bra eller så blir han arg.
 
På framhoppningen bjöd han jätte fint och hoppade bra, men inte lika högt över som innan. Inne på banan så bjöd han jätte fint och hoppade helt okej 1-6 felfritt. Till 7an som var vattenplank så började jag tänka lite för mycket hur jag skulle placera honom så där fick vi ett frambensfel, sen tappade nog både jag och han koncentrationen så vi rev två till direkt efter, men sen var vi felfria igen. Så alltså totalt 12 fel.
 
Han kändes mer framåt och hade bättre bjudning, men han hoppade sämre och inte alls med ryggen. Så för tillfället känns det lite som att det är antingen eller, antingen har vi ingen bjudning och hoppar hur högt som helst över, eller så bara vi springer över hindrena.
 
 
 
 
 
Jag tror inte att han har tröttnat eller har ont någonstans för då hade han inte hoppat över huvud taget, för han säger till med en gång när det inte är som han vill. Det kan ha ett göra med att han har börjat sätta mer muskler och då hoppar mer med kraft istället för fart och att det då inte känns som att han bjuder eftersom han i vanliga fall sätter en jävla fart mot hindrena. När man ser på filmerna så ser han precis lika positiv ut som vanligt (om inte ännu mer) bara att han hoppar så mycket bättre. Jag blandar nog inte för mycket känslor när det gäller den hästen och tror alltid att det är något fel på honom, varenda jävla tävling, och då för jag självklart över det till honom. Min underbara häst som lärt mig så otroligt mycket och gör mig till en bättre ryttare varje dag jag sitter på honom. :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0