Frågor+Svar.

Anonym

Hur gick det på tävlingen? :)

 

Svar: Jag kan ju inte riktigt påstå att det var den bästa tävlingen jag varit med i.. Men såhär gick det iaf.

 

Salka var först med i en 1.10m. Framhoppningen var på ganska hårt grus och tävlingen var på ganska halt gräs. Därför fick man hoppa fram på grus med gräsbrodd, kanske inte riktigt någon favorit. Salka är ju inte den hetaste hästen och verkar vara ganska känslig för hårt underlag, inte så att hon stannar eller bråkar på något viss, men hon tar inte riktigt tag i hindren utan gör bara det man säger till henne.

 

Iaf så blev det lite mer fart på henne inne på banan, men vi fastnade lite i svängarna samtidigt som hon var ganska svårsvängd. Jag red ganska orytmiskt och såg mest långa distanser, men vågade inte släppa iväg henne allt för mycket på halt gräs, så det blev lite hög hand samt lite för mycket hand. Men Salka brydde sig inte speciellt mycket utan hon gjorde sitt jobb, tyvärr så föll en bom, kom lite nära in i kombinationen så frambommen på A-hindert föll. 4 fel.

 


Sen gick både Salka och Castro 1.20m. Började med Salka, hon kändes helt ok på framhoppningen och när jag kom in på banan så blev hon riktigt taggad och nästan lite stark, vilket resulterade i att jag fick rida i ett ganska högt tempo (fick ta bort ett galoppsprång mellan 1-2) och då ramlade någon bom. Men tyvärr så lyckades jag missa tre hinder, hoppade nr 9 istället för nr 6. Hehe Klantigt! Men hon hoppade riktigt riktigt fint på nr 9 iaf. ;) Känns väldigt bra att hon börjar suga tag i hinder och ta lite egna isiativ, nu skall hon bara bli lite snabbare i frambenen så blir det nog riktigt bra! :)

 

Mellan Castro och Salka var det 4 ekipage. Duktig som jag är så hade jag inte hunnit rida honom något innan och Castro är en häst som behöver kanske 30 ekipage uppvärmning, så nej jag red inte bra över huvud taget, red riktigt dåligt faktiskt! Var väldigt nära att Castro lackade ur på mig men snäll som han är så kämpade han vidare. Rev tyvärr in i kombinationen dock (jag och kombinationer...) 4 fel.

 


Sista klassen var en 1.30m där då enbart Castro hoppade. Såg nu till att verkligen rida fram honom ordentligt så han blev mjuk och fin, skuttade länge runt på krysset i en 8 volt. Vilket resulterade i mycket bättre språng och mycket bättre ridning, men trots att jag själv tycker att jag red honom bra så ramlade 3 bommar, och han rev med framhovarna denna gång. Så fruktansvärt surt att han inte kan lyfta 1cm till på hovarna, vet inte riktigt vad jag gör för fel. Sitter still med handen, har bra med ben och lägger honom helt okej på alla hinder, men nej han lyfter ändå inte.. 12 fel. 

 

 
 

 

jag hoppas innerligt att det är mig du menar och inte den lilla fluglorten längst till höger!!
hihi du är bäst <3

 

Svar: Oj trodde du jag menade dig? Gud vad pinsamt det blev helt plötsligt, jag menade ju att jag var den allra bästa vännen, asså det finns ju ingen som kommer upp till min nivå, så du borde känna dig lyckligt lottad att ha en sån vän som mig!

 

Hehe nej snarare tvärt om, jag är väldigt lyckligt lottad som har dig som vän! <3

 
 

 
 
Anonym

Du borde ju ha miljontals bilder på dig och alla dina hästar. Ändå tycker jag att du ofta lägger upp samma bilder?! :-p

 
 Svar: Hehe ja man har väl endel bilder på hästarna, men tyvärr så är det inte så många som är bra, jag försöker verkligen att inte lägga upp samma bilder hela tiden, men eftersom jag på många bilder har armbågarna rakt ut eller så hoppar Castro med kassa framben och dom bilderna har jag ingen lust att lägga upp, utan jag visar helt bara upp de bilder som jag tycker är något att visa, bilder som gör ganska bra "reklam" för mig och hästarna. Så därför blir det tyvärr lite samma bilder hela tiden. 
 
Men jag skall försöka förbättra mig och variera mer med korten, men man har ju sina små "guldkorn" som man gärna lägger upp lite för ofta kanske. ;)
 
Här kommer iaf en bild som jag nog aldrig lagt upp på denna blogg förut, från min och Castros allra första tävling. 1m och jag tyckte att alla hinder var gigantiskt stora. (Hade haft honom i 2 veckor här)
 
 

 
 
Emma Pettersson 

har en fråga :) vad skulle du sagt om en 13 flica/poljke kom och provred salka?haha skulle järna vilja rida henne och castro :) älskar dom otroligt mycket <3

 
Svar: (Har redan svarat på denna fråga till henne privat, men tänkte att det kanske är fler som undrar så jag svarar här också)
 
Alla som är intresserade av att köpa Salka får komma och provrida henne oavsett ålder. Hon är ingen komplicerad häst utan de flesta kan nog rida henne, visst hon har sina små ideer ibland (vilken häst har inte), men bara man vet om dom så är det inga problem. :) Hon kräver även ganska mycket ben och lätt hand om hon skall jobba rätt, men bara man klarar av det så är det som sagt nemas problemas! ;)
 
Jag är väldigt lyckligt lottat som fått chansen till att rida och tävla så pass fina hästar, älskar dom med ganska så mycket faktiskt! ;) <3
 
 
 
 

 
 
J

Vill du simma med delfiner kan jag rekommendera Egypten! Har hört att det ska va bra och inte så fasligt dyrt.

 
Svar: Tack så mycket för tipset, det skall vi kolla närmre på! :) 
 

 
Extramamma

Du Ronja, simma med delfiner kan man göra på Kolmården!!
Puss och kram!!

 
Svar: Är det sant? det hade jag då ingen aning om, hehe. Ja men det får väl helt enkelt bli en liten resa till Kolmården då helt enkelt! ;) 
 
Puss och Kram!!
 

 
Har sagt det förr och säger det igen, fortsätt att kommentera så bra som ni gjort nu. Jätte kul verkligen! Skall även försöka bli lite snabbare på att svara på era frågor! :) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0