Att något så litet kan orsaka något så stort..

Det är många som frågat hur jag skadat mig och hur allt gått till. Jag har varit riktigt dålig på att uppdatera och berättat hur läget ligger till. Men det är väl lite pga att jag skäms, det var ju inget speciellt som hände, inget som jag egenltigen borde skadat mig så här pass alvarligt av och sen är det väl pga smärtorna som gjort att jag dragit ut på allt...
 
 
Iaf så skulle jag hoppa lite på Quando i ridhuset, han var jätte fin, som vanligt, och det var riktigt kul. Men sen skulle jag hoppa en kryssoxer på kanske 70cm(?). Kommer perfekt och han hoppar normalt fram och bak till en början, men sen precis i landningen så sparkar han upp baknenen så de är över hinderstöden (på 1.70m) detta gör att jag tappar balansen lite, men i landningen så vrider han sig och hoppar ivåg åt höger, och då flyger jag av bakåt till vänster typ.
 
Landar på fötterna så att knät trycks ihop och krossas sönder.
 
Åkte in till Akuten dagen efter, eftersom jag inte trodde det var speciellt allvarligt, det var ju inte jätte svullet och inte blått eller något...
 
Första läkaren jag kommer in till säger att jag kan ju åka upp till röntgen men han trodde inte att den skulle visa något.
 
Men efter röntgen så säger dom att jag har ett benbrott på skenbenet precis vid knäleden, men att den ser väldigt fin ut och ligger bra så det är inte säkert att jag behöver operera den. Men för att få se lite tydligare på frakturen så skulle jag åka på skiktröntgen.
 
Och efter den så säger dom att det är ett väldigt avancerad och svårt benbrott som måste opereras för att kunna bli bra över huvud taget. Skenbenet var uttryckt/nedtryckt på två båda sidor, och massa frakturer precis vid leden, sen är även leden skadad och den kommer aldrig att bli 100% bra igen, antagligen lär jag få en protes knäled när jag blir 40-50år. Även ledbandet var upptryckt(?).
 
Men tydligen hade jag "tur", eftersom mer nerver (eller vad det nu var) hade gått sönder så hade jag blivit tvungen att amputera benet, vilket jag inte behövde nu! :)
 
Iaf så har jag numera 6 skruvar och två plattor i knät, sen har de även tagit ben ifrån höften till knät och det är väl pga det som jag inte kan röra mig för tillfället.
 
I 10 veckor framöver så får jag inte ens stödja på mitt högra ben, och efter det så är det även en väldigt lång rehablitering efter det. Så jag vet inte riktigt när jag är uppe på häst ryggen igen, och speciellt inte på tävlingsbanorna, mitt mål är att efter 10veckor iaf sitta upp på Castros rygg och skritta runt lite.
 
Men som sagt det kommer ta väldigt lång tid och kommer vara väldigt psykiskt påfrestande, det enda jag vill är ju att sitta på min underbara röda! <3
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj! Det låter som du borde ha väldigt ont. Konstigt att det inte kändes så mycket direkt efter det hände. Vem tar hand om alla hästar nu? Vilken mardröm du hamnat i. Krya på dig.

2012-10-09 @ 18:30:35
Postat av: Anonym

Du har verkligen inget att skämmas för! Glömde skriva det.

2012-10-09 @ 18:31:46
Postat av: Malin

Fy vilken otur! Hoppas rehaben kommer gå desto bättre och smärtfritt, krya på dig!

2012-10-09 @ 20:07:41
URL: http://mullesdrommar.blogg.se
Postat av: Sara

Amputera? Herregud!

2012-10-10 @ 09:17:05
Postat av: Johanna

Krya!

2012-10-10 @ 18:38:14
URL: http://gudinges.blogg.se
Postat av: hehe

vem kommer att träna hästarna nu ?

2012-10-12 @ 21:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0