Presentation Ronja Håkansson

Mitt namn är alltså Ronja Håkansson, boendes på lilla Gotland och gick förra året ut gymnasiet, vilket gör mig 20år och "arbetslös". ;) Eller arbetslös är väl egentligen inte helt sant, men mer om det senare.

Jag har ridit sen jag var 3år och fick min första egna ponny när jag var 10år. På ponny har jag tävlat upp till Msv B i hoppning, men tävlade dock mest på Lb/La höjd, under mitt sista ponnyår började jag även tävla dressyr på min D-ponny upp till La:P2 och även bland stora hästar upp till Msv C. På min ridhäst så har jag tävlat upp till 1.40m. :)


Mina egna hästar.


Castro

Castro är född 1995 e. Billion xx och är min första storhäst. Jag köpte honom för egna pengar 5 juli 2009, och tillsammans har vi haft framgångar, men även mycket motgångar.

Som ung har han tävlat upp till 1.50m med plac, så hoppa kan han, men sen är han ju lite som han är också, men det är ju tur för mig, om han vore "normal" så hade ju aldrig jag haft råd med honom. ;)

Castro är en herre som vill ha allting på sitt sätt och om man försöker göra annorlunda så får man sitt straff ganska snabbt. Man skall tänka till riktigt noga innan man börjar pressa den gamla gubben. Och ja det tog ett bra tag innan jag förstod hur han ville ha det, även vissa dagar nu för tiden har vi våra missförstånd.

Han är dock ingen häst som blir farlig, allt som oftast känner jag mig 100% säker på hans rygg, när han blir arg så är inte målet att jag skall hamna i backen, utan mest att jag skall få ett helvete där uppe, han slänger sig från sida till sida, backar, står på bakbenen (oftast enbart lågt), sparkar och drar tyglarna ur handen på en, om han känner att man är på väg av stannar han och väntar tills man kravlat upp igen och då fortsätter med sin lilla procedur. Om man är i skogen så brukar han se till att backa ner i diken lite då och då också. Men det här gör han enbart om han tycker att jag har pressat honom lite för mycket eller gjort något annat "fel". ;)

Han har även lite vattenskräck, vilken dock har blivit mycket bättre på äldre dagar. Första gången jag skulle försöka ta mig över en vattenmatta så tog det ca 30min innan vi ens kom i närheten av den, men på senare tid så har det inte varit något problem alls (pepparpeppar). Vattengravar har vi inte utsatt oss allt för mycket för, förutom på hemmaplan då alltså, vi brukar se till att åka på de tävlingar där de ej har vattenspeglar, eftersom man aldrig riktigt vet om man kommer över eller inte, det är ju trots allt ganska dyrt för oss Gotlänningar att tävla på fastlandet. Men på hemmaplan har han hoppat vattengraven utan större problem. :)

Hittills har vi tävlat upp till 1.40m tillsammans, men ej nollat någon start än så länge. Annars har vi placeringar upp till Nationell 1.30m.

Jag skulle väl kunna sitta här och skriva i flera timmar och berätta om denna lilla filur, men just nu får nog detta räcka. :)

Film från våran senaste 1.40m. :)









Nors Stella Nova "Stina"


Min lilla dressyrtant till ponny, Född 2000, 146cm i mkh. Vi köpte henne Februari 2006. Jag var livrädd och tyckte hon var alldeles för het och läskig, men modern min tyckte om henne så jag hade inte så mycket att säga till om, det var ju trots allt hon som hade pengarna. ;)

Till en början gick det helt okej, vi tävlade upp till La i hoppning, dock mest på Lc/Lb nivå, och det var inte ofta vi kom hem utan rosett. Stina vill ha väldigt mycket fart för att våga hoppa, och jag vill ha väldigt mycket kontroll för att våga hoppa, så vi har aldrig riktigt klickat tillsammans i hoppningen, så på slutet av ponny åren tävlade jag inget på henne. Hon fick vara mammas fritidshäst helt enkelt.

Men sen ställde jag upp i dressyr DM för kul, Stina var lite sommartjock och vi hade inte tränat något över huvud taget, men trots det går min lilla ponny in och vinner över de andra dressyrponnysarna, och efter det började jag tävla dressyr regelbundet på henne. Dressyr visade sig vara precis hennes gren, mycket blå/gult fick vi med oss hem. Men sen efter en transportolycka så betäckte vi henne med Nintender, så för tillfället går hon tjock och glad och äter gräs hela dagarna. Hon lever livet helt enkelt. ;)








Sharp Lady Bergerac W "Älgen"


Älgen är ett sto född 2009 e. Cyrano de Bergerac. Detta är det nyaste tillskottet till familjen, vi bytte henne mot vår C-ponny valack som vi hade haft i nästan 10 år, saknaden efter den lilla ponnyn är stor!

När vi fick henne så hade hon haft träns+ sadel fåtal gånger och löshoppad en gång (om jag kommer ihåg helt rätt)

Nu är hon riden i alla gångarter och löshoppad ett antal gånger. Hon har ingen superteknik och är nog inte någon stjärna, men hon gör det hon skall och är positiv till det mesta. :)








Salka


7årigt sto e.Akribori. Salka kom till oss för ca 3 veckor sen, hon har stått sen i höstas (pga ryttarbrist) så jag har alltså precis börjat sättaa igång henne lite lugnt och försiktigt.

Vi äger inte henne själva utan jag har henne till försäljning. Eftersom jag enbart tävlar Castro så kände jag att jag behövde en till häst som jag kunde träna för instruktör på, men vi har inte pengar till att köpa en ny häst, så vi började då söka efter någon häst att låna och då hittade vi tillslut Salka.

Salka är väldigt positiv till arbete och trots att hon vilat så pass länge så är hon snyggt musklad och mjuk och fin i munnen. Hennes språng är väldigt runda och mjuka och härliga, nu har jag ju såklart inte hunnit hoppa speciellt mycket med henne, men det lilla jag hoppat så har hon varit väldigt fin. :)

Så om någon där ute söker efter en väldigt trevlig häst så har jag en i "mitt" stall. ;)







Förutom mina egna hästar så rider jag några andras hästar några gånger i veckan. :)


Obelix


Självklart börjar vi med storfavoriten!!

Obelix är en 5årig valack e. Corlensky G. Honom har jag ridit sen mitten av Januari, han var inte speciellt mycket riden så han är lite "efter" i utbildningen. Men vi kämpar på och han utvecklas med stormsteg hela tiden! Jag rider honom 3-4 ggr i veckan.

Han är riktigt fin både på marken och i hoppningen, hittills har han varit totalt otittig på hinder och gör det mesta perfekt. En riktigt riktigt fin häst som ni kommer få läsa mycket mer om här i bloggen. :)






Malena


Malena är ett 5årigt sto e.Maraton. Även hon är ganska efter i sin utbildning och även hon kämpar på och utvecklas hela tiden. Förut red jag henne ca 2-3 ggr i veckan då hennes matte hade brytit tummen och kunde inte rida själv, men nu mera rider jag henne endast en gång i veckan på lektion. :)

Hon är väldigt fin i skritt och trav men har lite problem med att hålla galoppen, byter gärna bak när det blir lite för jobbigt, men det börjar bli mycket mycket bättre! :)

Malena är även TILL SALU.





Sen hjälper jag till ute hos familjen Strange ca 3 ggr i veckan. Där ute hjälper jag till med att rida in små monster samt rida de andra lite äldre, 1 gång i veckan får jag även rida en utav deras hästar på hopplektion. För tillfället är det väl 11 hästar som jag och Zarah hjälps åt med. :) Ett jobb som passar mig perfekt helt enkelt!

Jag hjälper även till och rider en kompis häst någon gång i veckan då hon går sista året på gymnasiet och har då väldigt mycket plugg. :)

Så ja jag sitter ju inte precis still om dagarna, tidiga mornar och sena kvällar, men jag stortrivs med detta liv och så länge jag bor på denna ö så kan jag inte tänka mig någon annan plan med hästariet.

Juste jag jobbar ju även på Visby Travet nu under sommaren, där hittar ni mig i en utav TOTO luckorna där jag tar alla era pengar. ;)


Ja ungefär såhär er mitt liv ut för tillfället. :)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Får du något betalt när du rider dem andras hästar? Vad har Salka gjort tidigare i sitt liv? Är det bara du som rider Obelix och hur länge ska du rida honom? Ska du någon gång i framtiden tävla några av ovanstående hästar (förutom Castro och Stella då såklart)? :)

2012-05-10 @ 14:59:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0