Dagen igår.

Åkte ut till stallet vid ca 12 på kvällen, Stina hade inte larmat något på hela kvällen, vilket jag tyckte var lite skumt eftersom dagen innan larmade hon från 22 och sen varje timme fram tills 5(?) på morgonen.
 
När vi kom till stallet så stod hon inte och tittade ut på oss som hon gjort alla andra gånger, utan stod med huvudet åt andra hållet och sov.
 
 
Ca kl 2.30 väckte mamma mig och sa att det var dags nu, första tanken som kom upp i huvudet var "Dags för vad?", men ja självklart så var det ju dags för den lilla att komma ut. ;)
 
Mamma ringer till Johan, medans paniken stiger hos mig. När Johan kommer så syns (vad jag jag trodde var) endast ett framben, vilket får mig att få ännu mer panik, men som tur var låg båda frambenen ute. Johan hjälpte till att dra lite och ploff så var hela bebisen ute. Snabbt och smärtfritt, (Trodde vi)
 
 
 
 
Så fort den lilla var ute så började Stina muttra och prata med den, ett helt underbart ljud samt syn!
 
Men hon låg kvar ganska länge och ville inte riktigt gå upp, sen när hon väl kom på benen så började hon skrapa massa och skulle lägga sig ner och rulla hela tiden. Började med att lyssna på magen vilken var helt tyst.
 
 
Till en början tog vi ut henne själva och gick små promenader, vilket inte är så lätt med ett sto som precis har fölat kan jag ju tillägga, man blev översprungen, inkastad i buskar, nockad i huvudet, samt biten lite överallt. Men iaf så blev hon bra i kanske 10min efter varje promenad, men sen började hon lägga sig ner och rulla igen, så det var bara att ringa till veterinären.
 
 
När veterinären kom så fick Stina en slang in i näsan, vilket inte var det lättaste precis, men efter 2 omgångar lugnande samt bremsning så gick det iaf... Först vatten, sen olja ner i slangen, och sen fick hon en spruta som var tarmavslappnande i halsen.
 
När allt var klart så fick jag ta ut henne och longera så att hon skulle komma igång med magen och börja fisa och bajsa, vilket hon också gjorde. Efter det fick hon bli longerad en gång varje halvtimme fram tills kl 10 och efter det en gång i timmen.
 
 
 
 
Fes gjorde hon fint hela tiden och hon verkade helt normal, men efter första longeringen så bajsade hon inte något mer, så det var bara att ringa veterinären igen. Så då fick hon mer tarmavslappnande samt en olja i munnen, och vid 22 när vi åkte ut till stallet igen så hade hon lagt två fina högar bajs, duktig tjej!! :)
 
 
Så det har ju inte varit någon speciellt lugn resa, men nu verkar hon må fint och bajsar duktigt!
 
Den lilla däremot har gjort allt som man skall, hade lite svårt att hitta tuttarna till en början, han skulle snutta på precis allt annat, men tillslut så hittade han rätt! ;) Han har fått sin moders humör också, en riktig liten kaxpelle! Hehe
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0