Ligger lite på - för tillfället...

Min motovation/motivation/motevation (det här med stavning är inte riktigt min starka sida) ligger lite på minus sidan för tillfället.
 
Är supertaggad till tävling och vill bara komma iväg med de små liven, men träningen där emellan är jag inte lika taggad till längre. Så här på sommaren har jag två alternativ, antingen ett pass på "ridbanan", vilket är en väldigt ojämn och liten gräsplätt utanför hagarna, eller en tur i skogen där man mestadels bara kan skritta och det finns väl ingen väg som inte är full av rötter eller stenar. Så oftast blir det ett pass på "plätten". 
 
Men jag tror inte på att göra samma sak varje dag, samma övningar, samma underlag, samma det mesta. För att få en hållbar och glad häst så måste man ha en variation av allt, så som övningar, underlag, miljöer osv. Och eftersom jag för tillfället inte har så mycket att välja på så blir jag lite depp.
 
Framförallt tänker jag på Castro som börjar bli ganska gammal och har tidigare i livet blivit behandlad i frambenen, så om någon häst behöver variation så är det han. Han är trots allt min enda egna tävlingshäst och om han går sönder så har jag ingenting. (Självklart har jag fortfarande Salka kvar, men henne är det ju meningen att vi skall sälja.) :)
 
På senaste tiden har jag kommit på mig själv med att börja dra ner träningsnivån på Castro, antingen tar jag bara ett kort pass på banan eller så tar jag en liten lugn tur i skogen. Det är sällan jag kör en rejäl igenomkörare och något galoppjobb har jag inte åstakommit ännu denna sommar (dock så brukar man hamna stegrandes mitt ute i skogen när man försöker sig på detta)
Fast självklart rider jag honom varje dag!!!
 
Trots detta så är han finare att rida nu än vad han har varit någon gång förut. Jag kan göra det mesta med honom utan större protester. Byta galopp har blirvit plättlätt och något han inte blir upprörd över längre, vi kan göra galoppslutor på diagonalen och sen byte vid hörnet utan att han blir arg, även börjat träna lite "galoppiruetter". Vi har verkligen hittat varandra i markarbetet nu och även om han skulle tycka jag pressar honom lite för mycket så ställer han upp och jobbar vidare, med bara en liten varningsspark eller bock. ;)
 
Man tycker ju att dessa framsteg borde göra mig ännu mer taggad för träning. Men nej, jag behöver en klok ridbana samt olika typer ridvägar i skogen för att min hjärna skall hålla motivationen uppe. På Hästnäs hade jag hittat den perfekta ridsvängen, den innehöll små stigar med lite smårötter så hästarna fick ha lite koll på vart de satt benen, lite bredare och fina vägar där man kunde galoppera länge om man ville, en kort bit med oljeasfalt där man kunde trava och stärka senorna samt vägar med lite mjukare och lösare underlag, och även ett litet hinder på 30cm. Jag saknar den vägen ganska mycket för tillfället. ;)
 
Det allra bästa hade varit om man bodde nära en långgrund sandstrand så man kunde ha vattenträning med de små liven, något jag tror stenhårt på!
 
Kanske har jag lite höga krav, hästarna verkar trivas otroligt bra i deras sommarstuga, en kompis i närheten och bara samma personer som håller på med dom. Käka gräs hela dagarna och vara ute dygnet runt, de får vara hästar helt enkelt. Och det är något som jag nästan tycker är ett måste för dom!
 
Så egentligen borde jag inte klaga, hästarna trivs så då borde jag väl också göra det?! De här få månaderna som de står på bete är även den enda tiden då vi inte behöver betala någon uppstallning, hästarna är snudd på gratis, eller ja så gratis en häst under träning samt tävling kan vara. ;) Vi är ingen rik familj så vi behöver de här "gratis" månaderna för att kunna betala resterande månader då de står uppstallade samt fastlandstävlingar. Om man bara kunde flytta på sommarstugan en bit så hade det varit perfekt. ;)
 
Nej nu skall jag ta mig i kragen och sluta klaga, jag har 5 underbara hästar i mitt liv och två underbara föräldrar som gör allt detta möjligt, utan dem hade jag inte ens kunnat haft en häst, jag har inget att klaga på, det finns säkerligen många där ute som önskar att de vore i min sits!!! Så från och med nu skall jag börja tänka på det jag har och inte på det jag inte har!
 
 
Ja detta blev ju ett ganska flummigt inlägg, läs det om ni har lust annars skrolla vidare! :)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Aaah jag vet hur det känns (typ). Såfort det regnat här så kan jag ju bara rida ut och det funkar rätt okej om man bara rider rakt fram i skogen med draghjälp men om jag ska rida själv kommer vi typ 100m max.. Och jag försöker variera precis som du, underlag och träningsupplägg så vill inte sitta och harva hemma på banan, speciellt eftersom den är så liten och underlaget är väl inte så bra heller. Just nu är dock min motivation ganska bra efter skadan men där innan vart de mest motionsridning och rida bara för att rida.. Har du gjort upp någon tävlingsplan för resten av året?
btw så får vi göra ngt snart igen!!

2012-07-19 @ 00:52:20
URL: http://saravilhelmsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0